Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

Några munkar har har gått vilse och drabbats av minnesförlust. Du måste nu utröna vilka ordnar de tillhör?
Munkar M Hål i.png
Senast redigerad av Snibben den 2021-11-07 16:34, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-07 14:43 Några munkar har har gått vilse och drabbats av minnesförlust. Du måste nu utröna vilka ordnar de tillhör? Vill nu inte förvirra de stakkars minnesförlustdrabbade ännu mer. :wink:

Munkar M Hål i.png
Har du tänkt att vi skall leta bland redan existerande ordnar eller hitta på nya?

Var munk nr. 3 först röd innan den blev ...purpur?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-11-08 22:46 Har du tänkt att vi skall leta bland redan existerande ordnar eller hitta på nya?
Ja. På anders bild kan vi se att DLV munkar bär vad- eller fotlång tunika, repbälte och mantel med huva samt solsymbol. Det nämns dock inte färgsättning mellan ordnarna förutom att Caddos munkar och nunnor bär helblå dräkter.
birkebeineren skrev: Var munk nr. 3 först röd innan den blev ...purpur?
Jo, jag tyckte det blev så lik ett förslag för DRB-orden så jag ändrade den. Den dräkten är lite annorlunda så den orden kanske inte håller sig till en variant av decurionregeln?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

Skulle vi kunna lyfta ut texterna om Karlsorden till en egen tråd på samma sätt som S:t Willemsorden och Solorden, m.fl.?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-08 23:02 Skulle vi kunna lyfta ut texterna om Karlsorden till en egen tråd på samma sätt som S:t Willemsorden och Solorden, m.fl.?
Provar ordna det i kväll vid datorn, alltför krångligt på telefonen.

EDIT: Tråd för Karlsorden finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=1639
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-08 23:00 Ja. På anders bild kan vi se att DLV munkar bär vad- eller fotlång tunika, repbälte och mantel med huva samt solsymbol. Det nämns dock inte färgsättning mellan ordnarna förutom att Caddos munkar och nunnor bär helblå dräkter.
Wikin är inte helt uppdaterad men tror de flesta omtalade ordnar inom den aidniska grenen av LV finns samlade här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... unneordnar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-11-09 11:19
Snibben skrev: 2021-11-08 23:00 Ja. På anders bild kan vi se att DLV munkar bär vad- eller fotlång tunika, repbälte och mantel med huva samt solsymbol. Det nämns dock inte färgsättning mellan ordnarna förutom att Caddos munkar och nunnor bär helblå dräkter.
Wikin är inte helt uppdaterad men tror de flesta omtalade ordnar inom den aidniska grenen av LV finns samlade här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... unneordnar
OK, här är ett förslag. Utgår från Anders teckningar och beskrivningar.
DLV Munkar.png
Känner spontant att flera munk- och nunneordnar har potential men de är allt som oftast lite för begränsade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser bra ut. Ordnarna är ju väldigt grovt beskrivna men med klädsel och symboler har vi kommit en bit vidare. Mycket inspiration kan nu också dras från Karlsorden. Sen måste ju inte alla ordnar nödvändigtvis beskrivas i lika stor detalj utan några kan lämnas lite öppna för den enskilde SL att utveckla.

Utöver det som står i wikin nu om de olika ordnarna så tror jag det enda som är sagt är lite om S:t Kefims Orden. I tråden för Fil-Tofia är såkallade Kefimhus omtalade och detta är en slags sjukhus/ålderdomshem/fattigstugor som drivs av orden.

Sen kan eventuellt någon orden kopplas till användandet av några av de solsymboler som beskrivs wikin.

I wikin finns också en orden jag har kallad S:t Innedas Orden men jag vet egentligen inte om den behövs? S:t Inneda var hon som spred LV i Klomellien men eftersom det redan finns en orden kopplat dit, nämligen Anovaniterorden, undrar jag om inte solnunnorna i Erfavelklostret tillhör en annan av ordnarna?

Det finns också en idé om en LV-orden som inte är knuten till något helgon, nämligen Luciterna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Luciterna
Vad tycks om den? Kanske en ordensdräkt i guld?

En översikt över hittils namngivna ordnar inom LV finns här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... unneordnar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-11-10 18:05 Sen kan eventuellt någon orden kopplas till användandet av några av de solsymboler som beskrivs wikin.
Tycker det beskrivs bra där. Munkar och nunnor använder sig av rundsolar eller dericussolar som talismaner. På Caddo bär många munkar gärna odosolen. Karlsorden använder sig av silversolen. Om man räknar bort den klassiska caddosolen och den efariska solen får man kvar solhjulet och solkorset men jag tycker att dessa kan vara symboler som används vidare än att de att de är knutna till en orden.

birkebeineren skrev: I wikin finns också en orden jag har kallad S:t Innedas Orden men jag vet egentligen inte om den behövs? S:t Inneda var hon som spred LV i Klomellien men eftersom det redan finns en orden kopplat dit, nämligen Anovaniterorden, undrar jag om inte solnunnorna i Erfavelklostret tillhör en annan av ordnarna?
Innedanunnorna kan vara en gren av Dericusorden även om de ursprungligen var en egen orden. S:ta Inneda kanske aldrig definierade sin orden särskilt väl och man tog upp dericusregeln.
Lite korsade källor här. S:ta Inneda grundade sitt kloster 197 e.O. men S:t Dericus "uppfann" DLVs ordensväsendet på 200-talet. Ser inte detta som ett problem egentligen.
birkebeineren skrev: Det finns också en idé om en LV-orden som inte är knuten till något helgon, nämligen Luciterna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Luciterna
Vad tycks om den? Kanske en ordensdräkt i guld?
Mja, tror att vitt, svart, brunt, grått och blått är bra färger för ordensdräkter. En munks eller nunnas dräkter skall inte vara alltför pråliga. Däremot kan jag tycka att man kan göra en rokad här. Den dräkt som jag ritat till Arrfolbröderna gjorde jag med tanke på att de skulle vara magiker. Efter att läst att de mer studerar magi och har ett väldigt asketiskt leverne kan jag tänka mig att de har enklare och omärkta dräkter.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

Ordu-Kerigassen och preceptorer (eller om vi kan hitta på ett annat namn här?)

Mindre ordnar som Arrfolsbröder, Cardorbröder, Melliniter, Luciter och Kefimiter saknar en större central ledning och styrs istället direkt av Ordu-Kerigassen. Varje sådan orden har en preceptor i Ekeborg som fungerar som ordens talesman och kontakt. Det finns även särskilda ombud för fria derisuskloster.

OK, jag har medvetet skrivit om namnen från ex. S:t Cardors orden till Cardorbröder osv. Tycket det gav lite bättre feeling mot en medeltida värld.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-23 11:23Tycker det beskrivs bra där. Munkar och nunnor använder sig av rundsolar eller dericussolar som talismaner. På Caddo bär många munkar gärna odosolen. Karlsorden använder sig av silversolen. Om man räknar bort den klassiska caddosolen och den efariska solen får man kvar solhjulet och solkorset men jag tycker att dessa kan vara symboler som används vidare än att de att de är knutna till en orden.
Det låter rätt.
Snibben skrev:Innedanunnorna kan vara en gren av Dericusorden även om de ursprungligen var en egen orden. S:ta Inneda kanske aldrig definierade sin orden särskilt väl och man tog upp dericusregeln.
Lite korsade källor här. S:ta Inneda grundade sitt kloster 197 e.O. men S:t Dericus "uppfann" DLVs ordensväsendet på 200-talet. Ser inte detta som ett problem egentligen.
Om det finns en orden knuten till S:ta Inneda kan det kanske vara så att den instiftades länge efter hennes levnad, till hennes ära eller minne kanske? Den kan då ha grundats av solnunnor tillhörande Dericusorden.
Snibben skrev:Mja, tror att vitt, svart, brunt, grått och blått är bra färger för ordensdräkter. En munks eller nunnas dräkter skall inte vara alltför pråliga. Däremot kan jag tycka att man kan göra en rokad här. Den dräkt som jag ritat till Arrfolbröderna gjorde jag med tanke på att de skulle vara magiker. Efter att läst att de mer studerar magi och har ett väldigt asketiskt leverne kan jag tänka mig att de har enklare och omärkta dräkter.
Än så länge är ju bara Karlsordens dräkt spikad så du kan ju ändra om. Jag gillar den bruna ordensdräkten och ser gärna att den är mera vanlig än den lilla Doloritterorden, kanske kan den ges till Dericusmunkarna? Men gör som du bäst tycker.

Och sen hjälper jag gärna till med att beskriva Luciterna, en orden med FV i Magi i motsättning till Arrfolbrödernas FV i Kunskap om magi.
Snibben skrev: 2021-11-23 11:31 Ordu-Kerigassen och preceptorer (eller om vi kan hitta på ett annat namn här?)
Preceptor fungerar för mig som titel.
Snibben skrev:Mindre ordnar som Arrfolsbröder, Cardorbröder, Melliniter, Luciter och Kefimiter saknar en större central ledning och styrs istället direkt av Ordu-Kerigassen. Varje sådan orden har en preceptor i Ekeborg som fungerar som ordens talesman och kontakt. Det finns även särskilda ombud för fria derisuskloster.
Mycket bra lösning.
Snibben skrev:OK, jag har medvetet skrivit om namnen från ex. S:t Cardors orden till Cardorbröder osv. Tycket det gav lite bättre feeling mot en medeltida värld.
Låter bra. Ett namn för orden med den bruna ordensdräkten kan sen eventuellt få som smeknamn "Brunbröder" för att anspela på vår världs "Gråbröder" och "Svartbröder"?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-11-24 13:29
Snibben skrev:Innedanunnorna kan vara en gren av Dericusorden även om de ursprungligen var en egen orden. S:ta Inneda kanske aldrig definierade sin orden särskilt väl och man tog upp dericusregeln.
Lite korsade källor här. S:ta Inneda grundade sitt kloster 197 e.O. men S:t Dericus "uppfann" DLVs ordensväsendet på 200-talet. Ser inte detta som ett problem egentligen.
Om det finns en orden knuten till S:ta Inneda kan det kanske vara så att den instiftades länge efter hennes levnad, till hennes ära eller minne kanske? Den kan då ha grundats av solnunnor tillhörande Dericusorden.
Tog grundningsåren från wikin. Annars fungera kovertation av S:ta Innedas religösa kommunitet/kloster till ett Dericuskloster.
birkebeineren skrev:
Snibben skrev:OK, jag har medvetet skrivit om namnen från ex. S:t Cardors orden till Cardorbröder osv. Tycket det gav lite bättre feeling mot en medeltida värld.
Låter bra. Ett namn för orden med den bruna ordensdräkten kan sen eventuellt få som smeknamn "Brunbröder" för att anspela på vår världs "Gråbröder" och "Svartbröder"?
Folknamnen kan dessutom variera från land till land. Under den svenska medeltiden (vi bortser från Skåne, Halland och Bohuslän) fanns inga Benedictiner så vi använder ordet svartmunk och svartbroder synonymt med varandra om Dominicanerorden medan i England så gjorde man stor skillnad mellan black monks och black friars. Carmeliter kallas i frankrike även för frères rayés eftersom de hade randiga mantlar i början. Carmelitrer kallas även Albertiner efter sin grundare elller white frirara/ frères blanch men i sverige var de knappt i 20 år innan reformen så vi använder vitmunk och vitbroder synonymt om cicterciensermunkar.

Som tidigare sagt så har jag börjar titta på Cardororden. Putsar man bara upp det som charlielarssons skrev och gör några side-steps så kan den bli en bra orden. Jag kan se att de tycker om att skriva mycket och därför ha skriptorier och tryckerier för att sprida bokkunskap. Eftersom de ofta då syns med svarta ärmskydd (och förklädden) för att skydda sina snövita dräkter kallas de för svartärmar. Deras vilja att översätta DGB kan vara en röst i den teologiska debatten. Visst, Den Lysande Handen kanske kontrollerar då och då men så länge man faktiskt inte översätter DGB har de inget att säga till om.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-25 17:44Tog grundningsåren från wikin. Annars fungera kovertation av S:ta Innedas religösa kommunitet/kloster till ett Dericuskloster.
När jag först skrev om S:ta Inneda i Klomellien-tråden skrev jag inget om vilken orden hon tillhörde. Var lite osäker på om ordensväsendet var utvecklat vid den tiden. Hon var en solvandrerska som rest ut från ett ej namngivet solkloster för att sprida Läran. Sen har jag vid något tillfälle lite obetänksamt råkat ge henne en egen orden i wikin. Solklostret hon grundade gavs namn efter solserafen Erfavel. Sålredes står flera möjligheter öppna, Vi kan låta henne tillhöra Dericusordens kvinnliga gren, vi kan ge henne en egen orden som grundades efter hennes levnad (kanske när hon förklarades helgon?), eller vi kan låta hennes orden vara en underorden till S:t Dericus Orden. Det måste bara passa med att just det ena Erfavelklostret beskyddas av riddarna den lilla Anovaniterorden som har detta som sin enda uppgift. Kanske kan vi låta S:ta Inneda ha tillhört Dericusorden och vid något tillfälle blev hon gjort till skyddshelgon för ordens kvinnliga gren? Erfavelklostret skulle i så fall vara ett kloster för solnunnor tillhörande S:t Dericus Orden.
Snibben skrev: Som tidigare sagt så har jag börjar titta på Cardororden. Putsar man bara upp det som charlielarssons skrev och gör några side-steps så kan den bli en bra orden. Jag kan se att de tycker om att skriva mycket och därför ha skriptorier och tryckerier för att sprida bokkunskap. Eftersom de ofta då syns med svarta ärmskydd (och förklädden) för att skydda sina snövita dräkter kallas de för svartärmar. Deras vilja att översätta DGB kan vara en röst i den teologiska debatten. Visst, Den Lysande Handen kanske kontrollerar då och då men så länge man faktiskt inte översätter DGB har de inget att säga till om.
Det låter lovande. Hur har vi egentligen sagt om boktryckarkonsten på Altor? Finns den på andra platser än i dvärggeniet Guazzo Arathasos verkstad i Krilloan?

Sen fick det där med ärmskydden mig att minnas något... som jag hittade här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8735#p8735
"Manschetterna" (finns på både högra och vänstra armen) kallas för oriember. Oriember används av både präster och munkar - dels av praktiska skäl, och dels av symboliska. Praktiskt sett hjälper den ämbetsmannen att inte lägga sina vida ärmar i rökelsekar och oljeskålar, och de är inte i vägen när han bläddrar i sina heliga luntor. Symboliskt innebär oriemberna att prästens/munkens armar och händer är helgade för Etins verk - och skall bara begå goda och osjälviska handlingar.
Cardormunkar kallas "svartärmar" då deras "oriember" är svarta och kanske extra långa?

Cordorordens engagemang i frågan om Gyllene Boken skall översättas från dalkiska kan då göra dem allierade till de Enkla OM vi låter det vara en grej att denna grupp redan ha gjort en översättning. Jag kan försöka sammanställa en text om de Enkla i LV-tråden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av birkebeineren »

Inlägget med bilden på ordnarna i utökat tolkning försvann? Hoppas det endast är för redigering. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ordnar - diskussion

Inlägg av Snibben »

Gör om mitt föregående inlägg som var tungt att ladda och fyller på med info.

Här kommer förslag till ordnarnas dräkter och vapensköldar. Efter lite wikiforskning så sätter jag upp dem i ungefärlig ordning för tillkomst.

166 e.O! (regel erkänd först 266 e.O.)
Bild

197 e.O.! (Konverterade till Dericusorden på 250-talet?)
S:t Innedas orden (för ordensdräkt se Dericusorden nedan)

Ngn 190-200 e.O.
Bild

Ngn 200-220 e.O.
Bild

Ngn 250-270 e.O
Bild

Ngn 270-290 e.O
Bild

Ngn 270-290 e.O
Bild

Ngn 330-350 e.O
Bild

354 e.O.!
Bild

Ordnar med ej ännu satta grundningsår.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Snibben den 2021-11-26 10:26, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar