Magir

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Vissa magiska krafter sitter de nog på. Men framför allt ett fantastiskt telepatiskt minne som i fragmenterad form finns kvar i alla magir. Förskräckliga minnen om blod, eld och undergång utan sammanhang, märkliga visioner och hemska feberdrömmar. (Deras ofta höga PSY räddar dem från från att bli galna). Förutom att vara halvtokiga och sitta på kunskap de har svårt att greppa misstänker jag också att sorg och harm över att de är de enda på Altor som saknar ett öde, mer eller mindre undermedvetet, hindrar de flesta magir från att ens försöka utveckla sin egen potential. De är ett sorgligt, skingrat och uppgivet folk som stal sin plats i världen, men egentligen inte hör hemma någonstans.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magir

Inlägg av birkebeineren »

Gillar det här Adragoor! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magir

Inlägg av birkebeineren »

...och kan då passa på att påminna om dessa:

Bild
/anders

Bild
/Fafnir
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Hastigt photoshoppad AI-magir...
Magirkoncept.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magir

Inlägg av skaraborgarn »

Lite för lika svartfolk för att man ska gilla dem eller?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

skaraborgarn skrev: 2022-12-16 10:44 Lite för lika svartfolk för att man ska gilla dem eller?
Frågan är hur de då skulle se ut annars? Gul hud och rödskimrande ögon ska de ju ha, men inte exempelvis huggtänder. Inte helt lika svartfolk, men ändå inte olika. Om de från början var ett slags prototyper för Altors humanoider borde de ha drag gemensamt med såväl svartfolk som människor, halvlängdsmän, dvärgar osv.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Är månne mumbiterna i Thelgul resultatet av en forntida förening mellan människor och magir?
wikin skrev: Mumbiterna är kortare än vad som är vanligt bland människor. Deras medellängd ligger någonstans runt 160 cm för män och 150 cm för kvinnor. Vidare har de ofta korta ben, långa armar, stora spetsiga hakor och näsor och till skillnad från de flesta andra folk i omgivningen något ljusare hudfärg och blåa eller gröna ögon. Både thelgulerna, sombatzinerna och efarerna anser i allmänhet att mumbiterna är fruktansvärt fula och stammar från en forntida förening med något icke-mänskligt folkslag. Denna uppfattning delas naturligtvis inte av mumbiterna själva, som anser sitt utseende vara mycket fördelaktigt om inte mer praktiskt än andra folkslags. Med sina långa kraftiga armar är de i allmänhet skickliga klättrare och med sina stora näsor kan de känna lukter betydligt bättre än de flesta.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magir

Inlägg av skaraborgarn »

De är inte vanliga och de flesta har nog inte koll på dem. Är inte risken stor att människor tror dem vara svartfolk och tar fram vapnen?
Svartfolk kanske tror de är svartfolk men blir arga när de inser att de inte är kusiner?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

skaraborgarn skrev: 2022-12-16 11:47 De är inte vanliga och de flesta har nog inte koll på dem. Är inte risken stor att människor tror dem vara svartfolk och tar fram vapnen?
Svartfolk kanske tror de är svartfolk men blir arga när de inser att de inte är kusiner?
Att andra folkslag ibland misstar dem för svartfolk är ju ytterligare en orsak till att de helst håller sig för sig själva.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magir

Inlägg av skaraborgarn »

Ja kanske det.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Några snabba AI-magir.
Farlig magir
Farlig magir
Magirmagiker
Magirmagiker
Magirprästinna
Magirprästinna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Magir

Inlägg av gtjorgo »

Gillar detta:-)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Magirkvinna, egen komposition.
magirkvinna_liten.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magir

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2022-12-16 11:46 Är månne mumbiterna i Thelgul resultatet av en forntida förening mellan människor och magir?
wikin skrev: Mumbiterna är kortare än vad som är vanligt bland människor. Deras medellängd ligger någonstans runt 160 cm för män och 150 cm för kvinnor. Vidare har de ofta korta ben, långa armar, stora spetsiga hakor och näsor och till skillnad från de flesta andra folk i omgivningen något ljusare hudfärg och blåa eller gröna ögon. Både thelgulerna, sombatzinerna och efarerna anser i allmänhet att mumbiterna är fruktansvärt fula och stammar från en forntida förening med något icke-mänskligt folkslag. Denna uppfattning delas naturligtvis inte av mumbiterna själva, som anser sitt utseende vara mycket fördelaktigt om inte mer praktiskt än andra folkslags. Med sina långa kraftiga armar är de i allmänhet skickliga klättrare och med sina stora näsor kan de känna lukter betydligt bättre än de flesta.
Denna teori har framlagts vid östra Solunas främsta lärdomscentrum i den sombatzinsaka staden Nok Byno och även om debatten här inte kan jämföras med den på Lyceeplan i Pendon där mandelmunkar och fristående lärde tvistas har präster, byråkrater och upptäckare från ökenkontinenten framlagt många både tunga och mer tveksamt underbyggda argument för att det ligger till just så rörande mumbiternas härkomst.

Ytterst få lärde från Ereb har studerat i Nok Byno men om de kommer så långt att de försöker skriva in mumbiterna i sina bestiarier så gissar jag att de i Mandelordens tradition kommer kategoriseras som Mänfolk, i motsättning till magirerna som hamnat i kategorin Fornfolk.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Magir

Inlägg av Adragoor »

Vad ... har att säga om magir:

Vad den gamle magikern säger:
Magir säger du! Sällan hör man detta märkliga folk nämnas. Jag trodde nästan att jag var den enda som kände till deras existens innan du kom och frågade om dem! I alla fall är magir verkligen ett häpnadsväckande folk. De har enorma teknomagiska kunskaper och deras expertis på detta område ska vara helt förbluffande. Men vi måste också vara medvetna om deras mörka historia. I urtiden straffades de av gudarna för övermod och för de hemska experiment de höll på med. Därför bör man studera dem med yttersta försiktighet. Den värste av nekromantiker ligger nog i lä jämfört med vad magir en gång var kapabla till. Om jag har träffat en magir..? Nej naturligtvis inte! De lever i det inre av Akrogal dit det nästan är omöjligt att ta sig med livhanken i behåll. Men tänk vilka magiska hemligheter man skulle kunna lära sig av dem om man lyckades!

Vad den akrogaliske skogsalven säger:
Jag har hört berättas om detta folk men har aldrig sett dem. Det sägs att de lever djupt inne skogarna i norr där de gömmer sig från världen. De ska ha stora kunskaper i magi och sägs bygga hemska bullrande maskiner av stål och brons. Jag respekterar deras intelligens, men känner också till att de en gång våldförde sig på jorden själv och att Gudinnan inte håller sin hand över dem som hon gör med oss alver. Även om jag vill tro att de har ändrat sig och kanske kan bli förlåtna av Gudinnan för sina misstag, skulle jag själv helst undvika dem för att inte bli indragen in några teknologiska underligheter och råka förbryta mig mot livet och naturen.

Vad den naxangitiske stamkrigaren säger:
Det gula folket är konstiga och mystiska. De lever i små byar i skogarna i norr och de håller sig alltid för sig själva. Vissa säger att de är visa och mäktiga, medan andra anser att de är opålitliga och farliga. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro. De har stark och mäktig magi, mycket starkare än någon av våra schamaner, och de blir gamla först när vi människor gått genom många släktled. Jag har bara sett dem några få gånger, och varje gång har jag känt mig illa till mods. De är korta och små och rör sig på ett sätt som kunde få en att tro att de inte är av denna världen. Deras språk låter som någon slags visslingar och klickanden och är omöjligt att förstå. Men trots mitt obehag kan jag inte låta bli att undra över deras mystiska krafter och hemligheter.

Vad den tahuantinske slavhandlaren säger:
Magir? Du menar sådana där fula små gula troll? Själv lät jag mig luras en gång att köpa en sådan varelse. Vilket misstag… Den kunde inte ens arbeta som folk trots att jag lät piskan vina, så jag tänkte ta med den hem till Cuplechanca och sälja till prästerna så att den åtminstone kunde komma till någon nytta på offeraltaret. Men just som jag skulle borda mitt skepp i Kandors hamn kom det lilla trollets vänner för att undsätta sin kamrat. Trots att de bara var fyra till antalet lyckades de slå ner alla mina livvakter och sedan värst av allt… De brände mitt skepp innan de flydde! Kan du tänka dig vilken förlust för en handelsman som jag! Får jag någonsin tag i de små kräken igen ska jag slita dem i stycken med mina bara händer, så sant som det är sagt!
Skriv svar