De magiska sfärerna

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Tobald Lättfot skrev: * Krigsmagin ifrån Gigant (var inte Krigsmagin brun?)
Stämmer
Szandor
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-09-25 11:09

Inlägg av Szandor »

Hej!
Har läst forumet med stigande intresse ett par månader, men inte registrerat mig förrän nu.

Just det här med sfärerna har jag funderat en del på. För att använda både den utmärkta metafysiken ni spånat fram likväl som kanoniskt material tänker jag mig något i stil med detta:

Det finns fyra magiska sfärer (jag vill hellre kalla dem aspekter): Kaos, Ordning, Liv och Medvetande.

Vidare finns det fyra källor (eller subplan från vilka man drar sin magi): Etermagi, Dimmagi, Drömmagi och Astralmagi.

Varje magiskola är bunden till en sfär och en källa. En magiker "präglar" sitt sinne efter en sfär och en källa. Den magiskola som matchar är "normalt" svår att lära sig. Andra skolor vars sfär eller källa matchar (men inte båda) är svårare att lära sig. Skolor helt utan match är extremt svåra (eller kanske omöjliga) att lära sig.

Elementarmagi tillhör då ex. Etermagi och Ordning, medan Animism tillhör Astralmagi och Liv.

Har inte spånat färdigt än, så input är välkommet... hur låter det? Är det begripligt?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Re: De magiska sfärerna

Inlägg av LoveFiction »

Krille skrev:I DoD Magi nämns fyra sfärer som magin baseras på: Kaos, Liv, Ordning och Medvetande.

DoD Magi:
Kaos: Demonologi, Spiritism

Liv: Animism, Nekromanti, Häxkonster.

Ordning: Elementarmagi, Harmonism, Dvärgisk Röstmagi. Kopplad till Kvintessensen.

Mevetande: Mentalism, Symbolism, Illusionism, Drakmagi.

Denna kosmologi skulle kunna vara intressant att utveckla.
Själv har jag löst det på följande vis:

Kaos: Demonologi, Portalmagi, Spiritism.
Liv: Animism, Djurhamn, Häxkonst, Nekromanti, Växtrike.
Medvetande: (Drakmagi), Illusionism, Kroppskontroll, Mentalism.
Ordning: (8) Elementarmagiska skolor, Harmonism, Röstmagi, Stavmagin.
Strukna: Alkemi + Symbolism.

Att jag lagt Portalmagin under Kaos beror helt enkelt på att även den kommunicerar med andra existensplan. Vidare tillåter jag även Portalmagin kommunicera med världar som World of Darkness, Azeroth, Eberron, Greyhawk och Faerûn. Även om det hittills enbart är två SLP som färdats från Faerûn till Ereb Altor via mer eller mindre gudomligt inflytande (eller snarare ilska).

Som nämns i Magireglerna måste Häxkonst eller Stavmagi inläras först för att kunna behärskas alls, och alltid ha minst dubbelt FV än närmast nedanstående magiskola, och för Häxkonst råder fortfarande maximalt två magivägar, medan Stavmagin inte har någon begränsning på antalet magivägar.

[inlägg 2]
Skriv svar