Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Den här diskussionen verkar vara ett bra tillfälle för mig att lägga fram en :idea: jag haft ett tag nu.

Jag tycker också att detta projekt kan bli lite detalj-tungt ibland :? . Samtidigt tycker jag att denna detalj-rikedom kan vara fantastiskt användbar för SLs som vill ha mer bakgrundskunskaper, kör fast eller vill ha ”kött på benen” för ett äventyr eller en spelkväll.

Kan vi inte göra så här: Vi framställer vackra och lättlästa pdf filer. Dessa görs mer i Rickards smak med mycket utrymme för egen inspiration. Beskrivningar i stora penseldrag, korta meningar och små paragrafer. Vi använder bilder till max och gärna också förklarande tabeller och diagram. Vi låter här ögonskildringarna ('så här säger legosoldaten', etc.) bli de ordrikaste inslagen och även dessa klipps ned något.

När pdf filen är klar fortsätter skapandet på wikin. Wikin blir alla SLs detalj-uppslagsbok. Här kan skapandet fortsätta, under Spelknepes visa ledning, i all evinnerlighet :) .

Vad sägs?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

På sätt och vis finns redan det du efterlyser... Nämligen den gamla Erebboxen. Sen har det iofs funnits idéer om att göra en ny världsbok med lite mer kortfattade texter om varje land, ett projekt som påbörjades så smått och fick sin egen sektion på forumet, men p.g.a. att det sen inte hände så mkt mer lades det hela på is.
Sen är det kanske också detaljrikedomsnörderi som är poängen med erebaltor.se, vilket ju dock inte förhindrar att den som vill kan producera mer stämningsskapande texter. Ett antal sådana kunde ju också bli samlade i en pdf så småningom...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Forumet fungerar så här: Om någon känner sig inspirerad att göra något så gör han det - med hjälp och vägledning av andra forumister. Ofta verkar vi vara inspirerade att just spekulera om detaljerna, vilka gör länder, religioner, personer och fenomen - mer påtagliga. Det kommer nog inte ändras.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev:Den här diskussionen verkar vara ett bra tillfälle för mig att lägga fram en :idea: jag haft ett tag nu.

Jag tycker också att detta projekt kan bli lite detalj-tungt ibland :? . Samtidigt tycker jag att denna detalj-rikedom kan vara fantastiskt användbar för SLs som vill ha mer bakgrundskunskaper, kör fast eller vill ha ”kött på benen” för ett äventyr eller en spelkväll.

Kan vi inte göra så här: Vi framställer vackra och lättlästa pdf filer. Dessa görs mer i Rickards smak med mycket utrymme för egen inspiration. Beskrivningar i stora penseldrag, korta meningar och små paragrafer. Vi använder bilder till max och gärna också förklarande tabeller och diagram. Vi låter här ögonskildringarna ('så här säger legosoldaten', etc.) bli de ordrikaste inslagen och även dessa klipps ned något.

När pdf filen är klar fortsätter skapandet på wikin. Wikin blir alla SLs detalj-uppslagsbok. Här kan skapandet fortsätta, under Spelknepes visa ledning, i all evinnerlighet :) .

Vad sägs?
Jag tycker att det här är en väldigt bra idé. Kunde man få ihop något sådant så skulle man skapa en överblickbar värld för den som inte redan har alla boxar och moduler. Jag tror att det skulle kunna bli väldigt bra och skulle (i mån av tid) kunna tänka mig att jobba på det viset.

Det gnällmånsarna ovanför mig ( :wink: ) har en poäng i är dock att hur bra idén än är så måste någon genomföra den och det kräver engagemang och tid. Men jag är helt övertygad om att om du börjar att jobba på den här typen av grundläggande texter så kommer du att få både glada tillrop och hjälp med att få detaljerna rätt. Jag lovar att fixa Kardien.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

...och själv har jag lovat att skriva kortfattat om språken ifall en sådan pdf blir av... Kanske Albrekt känner för att försöka koordinera ett sådant projekt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ar ganska overens med er alla just nu! :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Albrekt skrev:Den här diskussionen verkar vara ett bra tillfälle för mig att lägga fram en :idea: jag haft ett tag nu.

Jag tycker också att detta projekt kan bli lite detalj-tungt ibland :? . Samtidigt tycker jag att denna detalj-rikedom kan vara fantastiskt användbar för SLs som vill ha mer bakgrundskunskaper, kör fast eller vill ha ”kött på benen” för ett äventyr eller en spelkväll.

Kan vi inte göra så här: Vi framställer vackra och lättlästa pdf filer. Dessa görs mer i Rickards smak med mycket utrymme för egen inspiration. Beskrivningar i stora penseldrag, korta meningar och små paragrafer. Vi använder bilder till max och gärna också förklarande tabeller och diagram. Vi låter här ögonskildringarna ('så här säger legosoldaten', etc.) bli de ordrikaste inslagen och även dessa klipps ned något.

När pdf filen är klar fortsätter skapandet på wikin. Wikin blir alla SLs detalj-uppslagsbok. Här kan skapandet fortsätta, under Spelknepes visa ledning, i all evinnerlighet :) .

Vad sägs?
Det här är ja 100% med på, har iofs inte skrivigt mycke men diskuterats.
Gillar också bilder, behöver inte va egengjorda, hittar man bilder eller photon så tycker ja dom ska med. Musik tycker ja också kan ge lite inspiration. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Borjar det har låta som Ereb Altor projektet - Spelarpdfen?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag älskar Regils vidareutveckling av idén: en presentation av Ereb Altor för nybörjare och de som inte känner för att investera för mycket tid i världen. Om vi verkligen vill popularisera Ereb som spelvärld så måste den vara lätt att testa.

Själv har jag tappat kontakten med Ereb, lite grann :oops: . Jag har inte SLat sedan tidigt nittiotal. ErebAltor.se är för mig ett sätt att återuppleva lite av den gamla goda tiden. Jag har aldrig ens läst de flesta modulerna, som kom efter min tid. Kunskapsmässigt är jag därför inte ett bra val att leda detta projekt. Jag gillar dock att redigera texter, så skulle gärna hjälpa till på det viset.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Jag gillar dock att redigera texter, så skulle gärna hjälpa till på det viset.
Skriverier som skulle behova redigeras for att få fram allt bra ar forslagsvis de som gjorts i Klomellien-tråden:
viewtopic.php?t=14

Något for dig Albrekt? :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Grejt!! Det gör jag gärna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Erebaltor.se lever! Igår bröts en nästan två veckor lång svit av daglig aktivitet med uppdatering på wikin (tas säkert upp igen till helgen :wink: ), samtidigt som arbetet på forumet tagit ny fart. Tack och toppen till alla er som bidragit! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lamnar er under två veckor till fordel for en dyksemester med en vacker flicka.

...men ser redan fram emot att komma hem och lasa vad som under tiden skrivits har! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ska snart också lämna er i en månad för en mexicoresa.. =)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag håller på att flytta för fullt, så jag kommer inte hinna vara här så frekvent på ngn vecka nu...men... jag får åter tillgång till mina källor :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar