Favoritäventyr

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Favoritäventyr

Inlägg av Krille »

Uppdaterad
Tänkte att det kunde vara kul med en sådan tråd. Vilka officiella ÄS DoD äventyr är era favoriter och varför och vissa är mindre bra/dåliga? Även sådana som från början inte är satta i Ereb Altor går bra och alla äventyr till DoD i Sinkadus självfallet.

Själv har jag inte spelat(-färdigt) många officiella äventyr satta i Ereb Altor utan mest sådana som placerats där efteråt(typ Skönheten&Odjuren och Svart Duell ) eller själv placerat där. Bäst hittills måste nog dock bli Enhörningen och Drakormen. Varför? hm..... jag gillar intrigen och med en dos improvisation är det aldrig riktigt säkert hur äventyret kommer att gå. Men det är en del deckararbete åt spelarna. Lite sådär lagom mystiskt om man får in rätta stämningen. Sedan är det positivt som start för en utdragen krigskampanj i Hynsolge (som jag själv inte spelat än men det hade varit coolt). Ett roligt moment är att spelarnas handlingar kan avgöra en del för Hynsolges politiska situation, iaf Brangorias och Gråborgs och har en viss betydelse i inbördeskriget. (hoppas detta inte är för stora spoilers)
Senast redigerad av Krille den 2008-11-13 19:40, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Döda skogen och Maktens portar är två äventyrsfavoriter av nostalgiska skäl. Sedan gillade jag Torshemsmodulen och de korta äventyren som utspelade sig i regionen. Allt med likätare är en höjdare. :lol:
Rösten från forntiden är en annan nostalgisk favorit. Även Barbia/Siratsias vita formelsamling var uppskattad på tiden det begav sig.
Konfluxen-sviten har däremot aldrig varit en riktig favorit, även om äventyren är välgjorda. Svavelvinter hade ju en intressant äventyrsmiljö och Oraklets fyra ögon är i mitt tycke det bästa äventyret av de fyra. Men med Kristalltjuren blev äventyrsserien helt enkelt lite för udda för mina spelare, tror jag. Speciellt med Tsun Kuo-infernot nere i Woddam, Culexis, Nominatorn och Bythos.
Ögon i nacken
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-08-19 19:29
Ort: Hälsingekusten
Kontakt:

Inlägg av Ögon i nacken »

Torshem och Svavelvinter är nog bland det bästa som har skrivits...

Tyckte även om Kristalltjuren... även om den är rättså orginell...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

det Alien inspirerade äventyret i Marsklandet hade vi väligt roligt när vi spelade. Likaså den Eingrenska hemligheten (eller något liknande) med muterade orcher och någon demon. Äventyret fanns i en Sinkadus, kanske inte räknas? Barbia var också roligt att spela, även om det kanske var lite ojämnt (det är väl mest början och slutet som man minns, resten för mycket transportsträcka).

Knfluxsviten dog för våran del kanske mer för att rollpersonerna blev för ofokuserade än för att det blev för knäppt. Det stor problemet med sviten är ju annars att rollpersonerna på klassikskt manér trycks ner i äventyret. Svavelvinter kanske kan spelas med ett gäng glada amatörer, men senare delar är mer för hårhudade och fokuserade världsräddare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillade Torshem, mycket beroende på spelstamningen vi fick till dar, och då. Djupets fasor en annan favorit, overgången mellan hårdt aventyrarliv i bitande vinterkyla till utforskandet av Underjorden. Hade precis last om denna annorlunda varld i gula Gigantboken minns jag och var således mycket inspirerad.
Enhorningshornet dock favoriten - flodresa med "någon" i faggorna och sen detektivarbete i Kandra dar slutligen Zeeris svartpraster konfronterades! :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-11-29 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Siratsias vita formelbok var väldigt roligt även om tempot blev något ojämt stundtals. En annan fantastisk äventyrsserie var Krilloan, kanske för att spelgruppen blev så bra och passade äventyret.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Marsklandet (spelas nu) är en klar favorit lika så Svavelvinter o dom fortsatta delarna i den serien. Konflu-serien över lag håller god kvalite, inte så enkelspåriga som dom "nyare" är.
Gillar överlag dom äldre äventyren, verkar va lite mer genomtänkta och alla man möter har inte 30 besvärjelser med FV 10+ 1T10 utan dom verkar va skapade som vilken karaktär som helst.

Enhorningshornet kommer ja inte ihåg så mycka av själva äventyret utan mer att vi hade jäkla roligt att spela det, mycke rollspelande mellan sidorna så att säga =).

Barbia (Siratsias vita formelbok) tyckte man va roligt när det kom men senast märker man ju att det har stora brister som man iofs kan ha överseende på.

Nidland är nog den tråkigaste är verkligen bara en röd tråd genom hela äventyret =(
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Har nog spelat igenom de flesta äventyr men måste säga å det bestämdaste att från sinkadus kunde många många guldkorn hämtas faktiskt. En av de stora favoriterna är Aktionen, de är så mumsiga för att de är så utvecklingsbara oftast.

En annan favorit som jag liksom inte kan få nog av är Handelsfursten. Den öppnar, på samma sätt som Krilloan, upp en ny spännande sida av spelet, har haft oerhört skoj med den!
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Inlägg av Henke »

Har nog mer eller mindre alla gamla DoD äventyr liggande och tycker tveklöst att Svavelvinter (och resterande konfluxsviten) är de bästa äventyren. Därefter skulle jag säga Marsklandet, Barbia (Siratsias vita formelbok) och Ärans väg triologin.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Min spelargrupp gillade Ärans Väg bäst. Som spelledare var det äventyret det jag lyckades med bäst :) .

Det hade nog mycket att göra med att spelarna (och även jag) var ganska oerfarna då. Dittills hade alla äventyr handlat om att leta sig fram på en karta och slåss mot de fiender man stötte på. De två första delarna av Ärans Väg följde detta gamla mönster.

Den tredje delen var dock i en helt ny stil. Kartan var större och mer öppen. Även om spelarna styrdes ganska hårt egentligen, kände de sig mycket friare än tidigare. Jag minns hur fantastiskt de tyckte det var att de faktiskt tog värvning i en fiendearmé :shock: för att spionera!

Det skulle vara intressant att höra ÄS berätta om var detta äventyr kom från. Vad var inspirationen? Låg de efter utvecklingen i de amerikanska spelen ellen låg de långt framme?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ah, efter nästan ett års spelande är nu Marsklandet avklarat och då Shaguliterna fick tag i kristalkulan så är nu resan mot Marjura och det fantastiska Svavelvinter påbörjad =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Svavelvinter framför allt, men även de andra delarna i konflux-sviten. Marsklandet är definitivt en favorit. Rösten från Forntiden och Ärans väg-trilogin, kanske mest av nostalgiska skäl. Spindelkonungens pyramid & Skelettbyns hemlighet, vilka minnen :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Favoritäventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Spindelkonungens pyramid och Skelettbyns hemlighet. Tro det var de första äventyr som spelades.
Skriv svar