Kasenu & övriga Snoarskogarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Borde det inte finnas legender om Lindiskiarnarna bland folken i Snoarskogen. Det verka otroligt att de skulle ha passerat omärkta genom Snoarskogen innan de tog sig över Aidnebergen "från norr" och slog sig ner i Pharynx för ca 600 år sedan. För att senare besegras i krig av Pennerna med viss hjälp från några Raxoriska stammar och Pamper.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jan Erik Söderman skrev:Jag tänkte mig att dina kasener skulle vara snoarbarbarerna eftersom de inte kändes så nära besläktade med de övriga Nargurerna. Det var hursomhelst inspirerade av just indianska källor som Kajite blev till efter att jag läst dina tankar.

Jag kanske har helt fel i detta dock?

Det får väl i ärlighetens namn plats med ganska många folkslag i ett område som är stort som sverige. Historiskt hade vi ju Svear, Götar, Daner, Gotlänningar, Samer och en del andra förmodligen utdöda folkslag häromkring och Sverige är ju väldigt nordligt och förmodligen glesbefolkat även i jämnförelse med den ociviliserade Snoarskogen med betydligt varmare klimat och några gigantiska flodsystem att leva utmed.
Jämtar!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Fraxinus: Om du vill skriva om Lindiskiarnar så kan du göra det. jag rör dem helst inte med tång.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker Birke har några bra poänger.
1. tycks bara vara en oturlig formulering som lätt åtgärdas.
2. jag var ju emot att monsterbokens olika alver suddades ut men såg mig besegrad, men idag har så mycket skrivits med denna tanke så den får anses gälla. Däremot vidhåller jag att ickealvers namn på de olika grupperna som bor runt om i ereb "Gråalverna i Achene", "Frostalverna av Orghin", "Tåralverna i Barbiska skogarna", "Skogsalverna i Landori (Goiana, Snorskogen, Lillskogen, Alfskogen mfl)", Blodsalver, smultronalver, mossalver, kottalver, mörkalver, silveralver, grottalver osv...så länge det framgår att detta inte innebär nya förmågor, ursprung eller gudar och endast är lokala namn givna av andra. Alver är ett folk med nästan evigt liv som endast anpassar sig till lokala förhållanden över mycket lång tid utan att glömma eller förändra sitt ursprung. (tycker och tror jag det är tänkt) Förresten finns ju redan Månalver i Cerevals historia...inte för att det betyder så mycket för andra än alvforskare.
3. Kasenerna är nargurer med aesirtro...men lokala variationer inkluderas säkert som sagt.
4. Nej Tevatenu är evig och grundläggande, däremot kan ju hennes fiender och allierade variera kanske.

Oj ingen tid får återkomma med mer idéer och tabnkar

Tillägg: korta tankar:
*Det finns naturligtvis visst släktskap/smitta mellan de många olika snoarbarbarfolken (snoarbarbarer är ingen folkgrupp utan många många små) och kasenerna (kasener av kasenu är en folkgrupp med flera stammar), både kulturellt och religiöst m.m. Tex det keltiska draget tycker jag kan vara typiskt Snoar, liksom känslan av Pans Labyrinth.
* Jag tycker Snoarskogen skall vara ganska outforskad och vild. Enstaka trappers, mandeliter, äventyrare, orchspanare, hamurska handlare, dvärgiska otygsbekämpare, ustötta vargmän, goianiska dansare osv har färdats i olika delar av skogen och kan berätta om de olika stammar, folk, företeelser och äventyrsplatser som finns där. (därför inget därom tvista de lärde som Birke påpekade :wink: )
* Att de alverna öster om Goiana kallas Månalver av snoarfolken är ok och att mytologiska figurer har mäktiga alver från legendariska tider som förebild är skitbra!
* Hängde inte riktigt med om det röda håret. Rött hår finns bland jorder och nordmarkare, men är kanske en västnarguriskt drag Birke? Men om jag uppfattatde dig rätt var det rödhåriga alver (vilka är Injiralverna leinder?) som gav halvalverna de vackra rött hår, var det så? Är ni snälla och reder ut det? Rödhåriga alver, del av de som fanns här innan Goianas ande upptäcktes bör ju ha en spännande historia.
* Förtydligande avs alvern och Tevatenu. Moder Jord är grunden och den ende. Naturligtvis finns det dock mångtuenåriga legender som inte ens de äldsta alverna idag längre minns exakt där Moder Jords folk haft allierade men ännu fler fiender. Bland annat Margoin med de tusentusen ögona!
*Fraxinus, var inte dina beskrivningar av snoarbarbarer? Var de kasener? Vad jag minns var bra men gifte det sig med aesir och nargur-kärnan?
*Lindskiarna, naturligtvis finns legender! Men sedan länge ser lindskiarna till att mentalt radera eller fysiskt förinta de som upptäcker dem. Snoars folk har legender men lindskiarnadalarna är helt enkelt tabu utan att man riktigt kan förklara det. "Ingen som gått in där kommer tillbaks."; "Tom hjortarna fruktar bäckbärens dal."; "De döda vandrar med grönjättarna och binder vilsne vandrare och nyfikna jägare vide sten och mossa tills skalbaggarna plockat deras kroppar ena från kött och de kan väckas som levande döda!"; "Den store Pan håller hov med onda andar i den dälden och de få som dristat sig in där har all återvännt som lallande hängbuksvin."...
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-03 23:25, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

jag var ju emot att monsterbokens olika alver suddades ut men såg mig besegrad
Väldigt synd och dumt att ta bort alvraserna :cry:
Alver har en viss "mysfaktor" och de olika subraserna, eller vad man ska kalla dem sätter ju en särprägel.
Risk att halka över till vikingkänsla om man tar bort för mycket
Men jag tycker i vissa fall att det är nyttigt att tona ner lustigheter som gör att fantasykänslan blir vardag i ereb. man möter orcher, drakar och ärkemagiker bakom var knut typ.. Det vill man ju inte. läs. jag

Men beslutandet om alverna verkar höra till historien så det är väl bara att rätta sig i ledet :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Fraxinus: Om du vill skriva om Lindiskiarnar så kan du göra det. jag rör dem helst inte med tång.
Har du läst något om dem här på forumet? Eller sett bilderna som gjorts på dem. :wink:

Dessutom så är jag så illa tvungen att ta upp dem. De är centrala figurer i Zorakins tidiga historia. Och de kom norrifrån över aidnebergen för att slå sig ner i Pharynx (förmodligen delvis pga rik förekomst av koppar och tenn som är nödvändiga för skapandet av deras bronsvapen). Och allt som finns norrut på andra sidan Aidnebergen är Snoarskogen. Så de måste ha passerat förbi där.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Angående snoarskogen kan man väl säga att det flesta fördomarna både kan falsifieras och bekräftas angående denna plats. Visst finns det barbarer som dricker blod och jagar genom skogen likt ulvar på natten (menar ryktena här vargmän eller snoarbarbarer? Kasaner?)men samtidigt har vi den utvecklade drevedaga-kulturen, med vilka zorakierna har utvecklat handel.

Angående alverna ser jag ogärna att monsterboken eller än värre, alver-boken realiseras. Att alver har olika kulturer på melukha och i Orghin är inget konstigt men att man har så stora "rasskillnader" när inte människor har det förbluffar mig. De föder ju färre generationer och torde därmed ha lägre anpassning genetiskt än människor som "korrigerar" anlag 4 gånger per århundrade (kanske mer)...en alv föder barn ca var 300e år?...Men men, det är ju fantasy...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Angående snoarskogen kan man väl säga att det flesta fördomarna både kan falsifieras och bekräftas angående denna plats. Visst finns det barbarer som dricker blod och jagar genom skogen likt ulvar på natten (menar ryktena här vargmän eller snoarbarbarer? Kasaner?)men samtidigt har vi den utvecklade drevedaga-kulturen, med vilka zorakierna har utvecklat handel.

Angående alverna ser jag ogärna att monsterboken eller än värre, alver-boken realiseras. Att alver har olika kulturer på melukha och i Orghin är inget konstigt men att man har så stora "rasskillnader" när inte människor har det förbluffar mig. De föder ju färre generationer och torde därmed ha lägre anpassning genetiskt än människor som "korrigerar" anlag 4 gånger per århundrade (kanske mer)...en alv föder barn ca var 300e år?...Men men, det är ju fantasy...
Tycker motsatt att det inte alls är konstigt att en ras så mycket äldre än människornas folk har olika grupperingar och raser.
Varför inte ? Ska alla svartfolk bakas in i EN svartfolksras och alla människor göras till jorer?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

leinder skrev:
gtjorgo skrev:Angående snoarskogen kan man väl säga att det flesta fördomarna både kan falsifieras och bekräftas angående denna plats. Visst finns det barbarer som dricker blod och jagar genom skogen likt ulvar på natten (menar ryktena här vargmän eller snoarbarbarer? Kasaner?)men samtidigt har vi den utvecklade drevedaga-kulturen, med vilka zorakierna har utvecklat handel.

Angående alverna ser jag ogärna att monsterboken eller än värre, alver-boken realiseras. Att alver har olika kulturer på melukha och i Orghin är inget konstigt men att man har så stora "rasskillnader" när inte människor har det förbluffar mig. De föder ju färre generationer och torde därmed ha lägre anpassning genetiskt än människor som "korrigerar" anlag 4 gånger per århundrade (kanske mer)...en alv föder barn ca var 300e år?...Men men, det är ju fantasy...
Tycker motsatt att det inte alls är konstigt att en ras så mycket äldre än människornas folk har olika grupperingar och raser.
Varför inte ? Ska alla svartfolk bakas in i EN svartfolksras och alla människor göras till jorer?
Men detta kan nog hör hemma i annan tråd :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:
gtjorgo skrev:Angående snoarskogen kan man väl säga att det flesta fördomarna både kan falsifieras och bekräftas angående denna plats. Visst finns det barbarer som dricker blod och jagar genom skogen likt ulvar på natten (menar ryktena här vargmän eller snoarbarbarer? Kasaner?)men samtidigt har vi den utvecklade drevedaga-kulturen, med vilka zorakierna har utvecklat handel.

Angående alverna ser jag ogärna att monsterboken eller än värre, alver-boken realiseras. Att alver har olika kulturer på melukha och i Orghin är inget konstigt men att man har så stora "rasskillnader" när inte människor har det förbluffar mig. De föder ju färre generationer och torde därmed ha lägre anpassning genetiskt än människor som "korrigerar" anlag 4 gånger per århundrade (kanske mer)...en alv föder barn ca var 300e år?...Men men, det är ju fantasy...
Tycker motsatt att det inte alls är konstigt att en ras så mycket äldre än människornas folk har olika grupperingar och raser.
Varför inte ? Ska alla svartfolk bakas in i EN svartfolksras och alla människor göras till jorer?
Oj! Har ni missat den debatten från forumets gryning! :lol:
Läs igenom svartfolkstråden...där hettade det till. Eller varför inte Resar eller Jättar trådarna! :lol:

Alver är en ras men många kulturer punkt. Känn dock friheten att hitta på spännande alvkulturer och namn för forumets diskretion. :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Läs igenom svartfolkstråden...där hettade det till
Haha :lol: Ska kolla upp dem.
Ja den debatten skedde nog innan jag hittade hit då tyvärr :wink:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Oj oj oj. Nu ska vi se här. Var ska jag börja. Hann hända en del i kväll verkar det som.

För att klarifiera en sak i taget. Och detta gäller alltså mina tankar om saker och ting.
Snoarbarbarer: Otroligt många olika stammar härstammandes ifrån svartfolk, någon slags urbarbarer och olika inflyttade stammar genom åren. Mestadels nomadiska. Har bott här sedan innan till och med alverna kom hit. Var eventuellt lindiskiarnarnas undersåtar i delar av skogen (Jaha nu fick de komma med i alla fall) har bidragit till den gemensamma blandkultur som ändå finns i området med sina många legender om olika djurrådare och då framför allt Margoin med de många ögonen och Kajite varganden och måntjuven. Deras uppblandade blod och ofta grymma gudar ledde till att de sågs på av de tidiga inflyttade alverna som ondskans hantlangare och således fördrevs ifrån delar av skogen.

Månalverna: Härstammar ifrån samma folkvandring som goianas alver men var mer inriktade på studier av de högre sfärerna. De leddes av alverna Iuf den eldfängde och hans dotter Hekat den fagra under sitt inflyttande någon gång i förhistoriens töcken. De kämpade tappert emot snoarer, svartfolk och lindiskiarnar under ett långt och magiskt krig. Slutligen lyckades de alliera sig med prästerskapet till varganden Kajite och med de till honom lokala snoarbarbarerna drev de ondskans horder på flykten och tog kontroll över landet. De var dock mycket få och ganska arroganta och envisa i kontrast till sina västligare syskon. Deras kontroll var aldrig särskilt god och större delen av skogen förblev outforskad även under denna magiska guldålder. Iuf och Hekat lever dock kvar som legender än idag och associeras med solen och månen som dessas gudomar. Hurvida detta är sant eller inte är oklart även om varje enskild stam har sina egna förklaringar och idéer om den saken.

Kasenerna: Betydligt senare inflyttat folkslag av Nargurer. Har aldrig utgjort majoriteten av skogens invånare men har i många hundra år nu varit de dominanta sedan de först kämpade mot alverna och sedan allierade sig med dem. De dyrkar olika Narguriska gudar men är mycket stolta över sin allians med snoars olika gudar. Även om andra folkslag även de uppvisar rött hår ibland är det betydligt vanligare bland kasenerna. Detta tillskriver man sin nära relation med Iuf, solen och eldens gud. Är bofasta och bor i små borgar eller oftare på små täppor ute i ingenstand med många mil till närmaste grannfamilj. Stålta och stoiska. Flätar gärna sitt hår och skägg (I händelse att de har ett)

Lite andra tankar
*Jag tycker också att den skall vara väldigt outforskad som i att den inte är kartlagd. Jag tror dock inte att den på något sätt är obebodd även om nomader, vargmän och svartfolk ogillar folkbokföringen.
*Rött hår är mycket riktigt inte unikt men det är vanligare bland vissa folk än andra. Eventuellt var just Iuf rödhårig och genom hans många halvalviska barn blev det så att hela kasenufolket blev mer benägna att ha rött hår. Eller så är det mest alliansen med en mäktig eldanda (Just Iuf då) som färgat många både alver och människors hår rött.
*Jag tycker det är naturligt när man tänker på att alverna har en väldigt nära koppling till animism, andar, naturdyrkan och dessutom är odödliga själva att de skulle kunna ändra utseende och funktion med tiden. Detta under en och samma generation. Därmed inte sagt att jag är särskilt förtjust i varken grottalver, gråalver eller framför allt silveralver.

P.S.: Leinder läs inte svartfolktråden. Jag vill ha min som jag tillbringade med att läsa halva tillbaka.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jan Erik Söderman skrev: Månalverna: Härstammar ifrån samma folkvandring som goianas alver men var mer inriktade på studier av de högre sfärerna.
Vore bra med ett annat namn då de kan blandas ihop med de numer urdöda månalverna i Cerval.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9058
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Vore bra med ett annat namn då de kan blandas ihop med de numer urdöda månalverna i Cerval.
Vad med ...alver!! :shock:

Använd gärna olika benämningar på olika mindre alvkulturer men gör det i ingame-texter och låt låt ordalyden vara "melukhiska alver", "alverna i Goiana", "alverna som lever i Orghin", "Landorialver" osv i vanliga beskrivande texter.

Tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Använd gärna olika benämningar på olika mindre alvkulturer men gör det i ingame-texter och låt låt ordalyden vara "melukhiska alver", "alverna i Goiana", "alverna som lever i Orghin", "Landorialver" osv i vanliga beskrivande texter.
På pricken! 8)
Skriv svar