Kasenu & övriga Snoarskogarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Gjorde för övrigt även en ytterligare iakttagelse. Det verkar som att hela berendien och Jorpagna och större delen av Erebos omnämns som tillhörande lysande vägen på samma karta. Det får mig mer och mer att anta att det som menas är att det finns personer som tillhör den religionen i området men på inga sätt behöver tolkas som att de ens behöver vara i majoritet. Eller har jag fel?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Poängen är att vi, inom dessa ramar, trots allt kan fylla Snoarskogen till brädden av olika former av oknytt, fanstyg, suspekta gudaformer och andra spännande mytologiska fadäser och inspirerande sagor. Det ryms ganska mycket i en så stor och svårgenomtränglig skog. Perfekt att äventyra i (och skapa äventyrsuppslag i) med andra ord. :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Exakt
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Konceptinlägg

Inlägg av Peter »

Stämningstext Snoar
Stöveltramp bryter tystnaden i den mörka, uråldriga skogen. En ensam ekorre är det enda tecknet på liv: den tittar upp, något intelligent i blicken, och försvinner snabbt som en blinkning ned under de förmultnande lövmassorna.

Gruppen har vandrat i två veckor, och är nu vilse. De första dagarna kunde de känna igen landmären, kummel, bergstoppar i Aidnebergen som resenärer innan dem markerat på kartor och upptecknat i resekildringar. Den tiden är nu sedan länge förbi. Deras resa har förbytts i den väldiga skogmarkens monotomi. Stigar har krympt och sakta försvunnit, ett tungt och tryckande lövverk har blivit allt ogenomträngligare för solens strålar, och lämnat äventyrarna i ett dunkelgrönt halvmörker. Väldiga ekar, bokar och tallar har vuxit högre och högre, allt mer täckta av mossa och lavar, svampar och tickor.

Myggor och blinningar har tärt på deras tålamod, grymtande ljud och prasslet från stora djur har stört deras nattsömn. Ibland har de kännt sig som vilsna barn i en oändlig värld av träd och vildmark, ibland har de kännt sig iakttagna, bevakade.

I detta nedgångna tillstånd snubblar de över de rådjurskallar och fjäderverk som Gorstammen satt upp som varningstecken för oförsiktiga vandrare. På grund av sin sinnesförvirring och djupa hunger låter de lukten av rostat kött dölja de andra kväljande stanker som slår emot dem. I slutändan är frågan huruvida det är skogstrollet, eller snoarskogen själv, som förgör Riddar Hakuns expidition.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Grymt
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

På pricken! :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Härligt! Ser det framför mig och känner doften :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Detta är för övrigt varför jag känner att just floderna är de enda ordentligt använda handelslederna.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar! :) N.b. att det inte står vilken sorts rostat kött :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

vilken sorts rostat kött
Mm.. *minns när vi fick in en brandskada på jobbet* sniff sniff 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Gjorde för övrigt även en ytterligare iakttagelse. Det verkar som att hela berendien och Jorpagna och större delen av Erebos omnämns som tillhörande lysande vägen på samma karta. Det får mig mer och mer att anta att det som menas är att det finns personer som tillhör den religionen i området men på inga sätt behöver tolkas som att de ens behöver vara i majoritet. Eller har jag fel?
Nej du har inte fel och nästan rätt. Det betyder att det finns betydande grupper tillhöriga religionen, dvs det är en av de stora (Berendien) i området och kanske den största (Jorpagna). Gällande LV markeras det väl också var det finns sk kerisat?
Jag tror avs aesir att tanken var att det på kartan skulle markera Hamur och Triska, men att det även spillt in i grannområdena. Den aesir som dyrkas i Kasenu är annorlunda än övriga ställen för religionen, men huvudspåren med aesir och vaenir finns där. Jag kan inte se någon som helst anledning till varför inte Wodun och Thorm skulle kunna få plats tillsammans med olika skogsandar. Naturligtvis är också organisationen annorlunda, liksom den skiljer sig åt mellan Jorduashur och Ransard!

Detta sammanfattar annars väldigt bra vad jag tycker.
Fraxinus skrev:Svar 1) Det första med järn håller jag helst hårt på då det ger handelmässiga och politiska spänningar bland regionens barbarer att komma över järnvapen. Och det ger spänningar mellan Svarta tornet och Zorakin att förse "sina" barbarer med vapen.

Svar 2) Det andra om Kasenerfolkets antropologiska bakgrund kan lika gärna vara ett pseudo-vetenskapligt ihopbyltande av någon berusad Mandelit som aldrig lämnade det trygga Pendon utan gömde sig i en vindskammare och skrev hela sin avhandling om Snoarskogens folk hemmavid. Nej jag föredrar att det finns flera folkslag (med flera olika myter och gudar) så det kan gott finnas de både rödhåriga och resliga, blonda och krumma och mörkhåriga, kortväxta barbarer i Snoar med flera urprung. Det är inte ens säkert att alla förstår varandras språk.

Ett av folkslagen är dock givetvis Kasenerna. Och dessa ser ut som beskrivet i Aidne(?).

Detta (tycker jag) öppnar för mer varierande och intressant möjligheter till rollspelsäventyr i Snoarskogen. Samtidigt håller vi oss ändå någotsånär till officiella källor.
Sedan ser man väl på Aidne kartan att den gör skillnad på var Kasener bor och andra barbarstammars områden, inte sant!?
Är vi förresten överens om att snoarbarbarer avser människor, eller omfattar de alla folk i skogen?
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-05 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Snoarbarbarerna är väl just Kasener, nargurer och andra mestadels mänskliga folkslag. I början tänkte jag mig Kasenerna som nargurer och snoarbarbarerna som något annat men det var nog mest en missuppfattning av vad folk skrivit i tråden tidigare. Snoarbarbarer får inkludera alla helt enkelt. Som inte är orcher, alver, vargmän eller oknytt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Har Birke och Fraxinus något att tillägga?
Birke har att tillägga (redogöra för mina källor och hur nargurulogien hänger samman) men Birke hinner först svara i kväll.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Retsticka :)

Edit: För övrigt angående vapen och tillverkning och distribution av dessa så torde väl Kasenernas lite mindre kända släktingar Kasunerna vara väldigt bra på att lagra vapnen på ett säkert sätt eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är inte hamurer och trisker också sydnarurgurer även om hamurerna blivit uppblandade med jorder och trisker med både dyler och jorer?

Gällande religionen så är jag inne på att man i kasenu (bland de flesta, inte alla, av människorna) är aesirtroende om än med en twist. Man kanske inte direkt delar varje aspekt av aesrtron med sina nordliga grannar utan dyrkar veanir, skogstomtar och förfadersandar vid sidan om wodur och hans hoodies. Även lokala gudommar kan vara vanligt, tex en stor orm, en fin glänta eller en osympatisk demon som gömt sig bland lövverken. Man har nog ingen dogmatisk aesirtro utan man delar snarare vissa grundläggande asopekter, t ex tron på wodur, heroiserandet av kamp och heder, ära etc. Sedan skiljer sig säkert kulten från by till by då man inte har några bergfasta regler (likt bibeln, koranen eller bahavagita etc).

eller snurrar jag i det blå här?
Skriv svar