Kabrinzi

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Kabrinzi

Inlägg av Mikael »

"Tänkar-diskussions-filosofi-klubben" Kabrinzi (tankens storhet) bildas av ett gäng tänkare 34 fO.

Man börjar söka efter en passande gud och religion för den filosofi man finner tillsammans. Efter ca 50 år (ca 15 eO?) beslutar man sig för en som döps till Kabrinzi. Klubben blir också¨då en orden. Mission ansågs fullt och läran spreds endast ryktesvägen.

Något år senare (ca 15 eO?) valdes alkemisten Zumlit Zaar från Krun in. En knakare som gillade läran så mycket att han ville få bort förbudet mot mission. Läran måste spridas till folket! Då han inte fann gehör hos ledarna brände han dem alla inne. Efter det kunde han leda läran och forma den efter sin tolkning. Kärnan förblev dock den samma. (vilken då?)

Zumlit försvann 65 år gammal, enligt Magilre år 4 fO (!?). Skulle han vara i livet år 610 är han enligt källorna drygt 500 år gammal så år 4 fO tycks vara fel.

En kuria av präster tog över och bildade för missionens skydd en riddarorder. Kabrinsi-tron hade snabb framgång. Balnd annat skall det ha berott på tre artefakter man fick från en ung djupt troende magiker som sade sig ha fått dem från sin mästare. Ordens makt växte snabbt i landet.

Riddarorden urartade i en rovriddarorden som betedde sig maktfullkomligt och vidrigt under sin erövrande "mission" av en mycket stor del av Magilre. Detta röveri stävjades så småningom av Kabrinzis ledare, men religionen hade fått evig badwill.

Under 100-t eO, kanske in på 200-t tog LV över. en kombination av kabrinzis badwill, spioneri, stöld, förräderi och mord utplånade nästan helt Kabrinzi. Några överlevde dock djupt inne i Efronzink.

Sedan dess har man sökt sin stulna artefakter och år 610 saknas bara den sista.

Jag föreslår följande tidslinje:
34 eO grundas Kabrinzi
ca 85 eO blir det en religion
ca 86-90 kommer Zumlit
ca 130 försvinner Zumlit
ca 130-150 Nya Kabrinzi med kuria och rovriddarvälde
ca 150-200 Den nya kungamakten allierar sig med LV och manövrerar ut och förintar Kabrinziorden nästan helt.

Någon som har förslag på annan tidslinje? 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skrev följande två inlägg för ett tag sen om Magilres historia och Kabrinzi, finns även delvis wikifierat...

viewtopic.php?p=19895#19895

viewtopic.php?p=19910#19910

Magilre både var och är en något svårhanterlig anrättning men angående detta så skriver vi väl stort sätt det samma?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser man på Birke!
Den enda skillnaden i våra tidslinjer är att jag valt att bortse från två officiella årtal, medan du valt bort två andra.

Det som rör ihop det är att de ägnade ett halvt sekel åt att leta efter grundandet 34 fO. Du har påpassligt valt att omtolka till 50 år före grundandet. Du har också valt att bortse från Zumlit Zaars ålder, drygt 500 år 610 och 65 när han försvann.

:?: Så vad säger ni?
A) Skall vi ändra 34 fO till 34 eO och i konsekvens ändra årtalet för försvinnandet från 4 fO till långt senare?
eller
B) Skall vi ändra sökandet till 50 år innan grundandet 34 fO och ändra drygt 500 år till knappt 700 år?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

A, men varför utgår inte själva grundandet av sekten från det att de sammanställde sin lära i De Eviga Sångernas Bok? Det om något borde väl vara det formella startskottet?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tänker att det finns likheter mellan både Kabrinzi, Mandelorden och Illusismen. Man kan ju tänka sig att de inte har skapats i ett vakum utan att de har skett en viss idémässig korsbefruktning mellan dem. Jag har för mig att Mandelorden är betydligt äldre än Kabrinzi och är baserad på gamla jorpagniska idéer. Kanske är även Kabrinzi baserade på samma källor ifrån början.

Illusismen verkar ju iofs knuten till Hoxoh men jag känner fortfarande att inspirationen har kommit ifrån den gnostiska tron i vår värld. Jag har valt att kalla denna tro sofisk filosofi och anser att den förmodligen har sitt ursprung i just imperium jorpagnum. Sedan har den muterat och antagit olika former och eventuellt knutits till olika utomvärldsliga krafter eller gudar.

Den grundläggande tesen verkar dock vara en tro på att den fysiska världen är förgänglig och att endast genom kunskap och insikt i världens ordning kan man känna skapelsens sanna natur. (Påminner väl för övrigt lite om den Caddiska delen av LV också om jag inte missuppfattat den) Man kallar denna insikt för olika saker och har olika sätt att nå den men själva sökandet är gemensamt. Illusismen är antingen påverkad av dessa tankegångar via den Joriska kulturella påverkan på trakorien eller bara en samling galningar som fått för sig någonting.

Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar med dessa tankar?

Edit: Vad gäller den exakta tidslinjen lämnar jag gärna över till folk som är större experter än jag på området.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänkte så här:

Magilres första kung installerades 151 eO efter kriget mot Klavykiska riket ca 100-150 eO (Magilre-modulen & Tarakorien-modulen). Han införde snabbt LV som statsreligion och manövrerade ut Kabrinzi som folket redan hunnit tröttna på kulten vid den tiden (s.11). Logiskt då att Kabrinz ges en lite längre historia vilket passar med de årtalen som nämns (34 fO och 4 fO). Därför tolkade jag det "dryga halvseklet" när klubben Kabrinzi gick till kulten Kabrinzi som utspelat innan årtalet för grundandet av religionen.

Egentligen inte jätteviktigt för mig men jag röstar ändå för alt B (min version)! :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Tänker att det finns likheter mellan både Kabrinzi, Mandelorden och Illusismen. Man kan ju tänka sig att de inte har skapats i ett vakum utan att de har skett en viss idémässig korsbefruktning mellan dem. Jag har för mig att Mandelorden är betydligt äldre än Kabrinzi och är baserad på gamla jorpagniska idéer. Kanske är även Kabrinzi baserade på samma källor ifrån början.

Illusismen verkar ju iofs knuten till Hoxoh men jag känner fortfarande att inspirationen har kommit ifrån den gnostiska tron i vår värld. Jag har valt att kalla denna tro sofisk filosofi och anser att den förmodligen har sitt ursprung i just imperium jorpagnum. Sedan har den muterat och antagit olika former och eventuellt knutits till olika utomvärldsliga krafter eller gudar.

Den grundläggande tesen verkar dock vara en tro på att den fysiska världen är förgänglig och att endast genom kunskap och insikt i världens ordning kan man känna skapelsens sanna natur. (Påminner väl för övrigt lite om den Caddiska delen av LV också om jag inte missuppfattat den) Man kallar denna insikt för olika saker och har olika sätt att nå den men själva sökandet är gemensamt. Illusismen är antingen påverkad av dessa tankegångar via den Joriska kulturella påverkan på trakorien eller bara en samling galningar som fått för sig någonting.

Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar med dessa tankar?

Edit: Vad gäller den exakta tidslinjen lämnar jag gärna över till folk som är större experter än jag på området.
Jag kan tänka mig att det fanns medlemmar bland Kabrinzis grundare som tidigare studerat eller varit medlemmar hos Mandelmunkarna. Missionsförbudet och tilltron till logiken/sanningen finns ju där. Jag kan dock tycka att det är lite Heyerdahlskt att se alla likheter som bevis för kontakt och korsbefruktning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Jag tänkte så här:

Magilres första kung installerades 151 eO efter kriget mot Klavykiska riket ca 100-150 eO (Magilre-modulen & Tarakorien-modulen). Han införde snabbt LV som statsreligion och manövrerade ut Kabrinzi som folket redan hunnit tröttna på kulten vid den tiden (s.11). Logiskt då att Kabrinz ges en lite längre historia vilket passar med de årtalen som nämns (34 fO och 4 fO). Därför tolkade jag det "dryga halvseklet" när klubben Kabrinzi gick till kulten Kabrinzi som utspelat innan årtalet för grundandet av religionen.

Egentligen inte jätteviktigt för mig men jag röstar ändå för alt B (min version)! :P
20 år av rovriddarvälde är inte tid nog att tröttna eller vad menar du? Jag skiter i vilket, men var nyfiken på andras intresse. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Verkligen. Samma idé kan ju uppkomma på flera ställen oberoende av varandra. Men jag tycker att det kan vara ganska intressant att tänka sig att det i västra Ereb fanns en del tankar förmodligen baserade på en Jorpagnisk filosof som överlevde i skrifter som flera olika samfund läste och tog till sig.
Skriv svar