Magi och Gudakraft, "same same but different"?

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Magi och Gudakraft, "same same but different"?

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag ser inte att detta "eviga" ämne har avhandlats tidigare.
Hur ställer sig alla, gamla uvar till nybakade gröngölingar, till frågeställningen:
Bygger Magi och Gudakraft samma krafter?
Bygger de på samma metafysisk?
Eller är de olika (ur)krafter?

Jag finner detta intressant då det öppnar upp en massa olika intressanta frågeställningar:
* Kan en Magiker bruka Gudakraft?
* Kan en Präst bruka magi?
* Har de olika Magiskolorna någon inverkan i så fall (typ en Etinsk Nekromantiker för att dra det till sin spets)?
* Vad händer om en Präst och en Magiker brukar sina förmågor samtidigt?
* Om de fumlar samtidigt?

Ber om ursäkt om detta avhandlats innan, men skulle i så fall uppskatta om någon kunde peka ut var jag läser mer om detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Interessanta funderingar. :)

Den Lysande Vägen och de etinstrogna ser så här på saken: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... n_och_magi
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Tack för länken till Lysande vägen! Jag trodde att jag hade läst/ögnat igenom de mesta. Måste ha missat detta.

Då kan en magiker ha Lysande vägen som religion. Antar att de främst gäller de fem "goda" skolorna. Tanken ibland regelmakarna var nog oxå att de "onda" skolorna eventuellt skulle välja "Anti-Etin", Hemaquiel, som sin gudom.

Vi är på väg att nysta upp detta!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Med gudakraft antar jag menas gudagåvor? Personligen ser jag att kraften bakom, Urkraften (the Force), är bortom allt och därför även en del av gudarna. Skillnaden är att magi drar kraft ur sin omgivning och där omgivningen kan påverka (kallt, gravfält, maginod osv) möjlighet och resultat. Gudagåvorna stammat dock rätt från den gud man erhållit förmågan ifrån. Den påverkas därför inte nämnvärt av omgivningen, utan mer av den gudabegåvades närhet till guden som står för kraften. Användande av gudagåva i strid med gudens väsen/regler är därför i princip omöjligt.

I Palinor finns det etintrogna högt uppsatta LV-tjänare som brukar nekromanti till Etins ära. Huruvida Etin gillar eller ogillar detta är svårt att avgöra. De lyckas med sin magi (den stammar ju inte ur Etin, även om LV nog är av en annan åsikt), men har samtidgt förlorat alla sina soltåg. Bara ett exempel.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan igen,

Jag var otydlig med att beskriva vad gudakraft är. Om en gudom vill ingripa, använder gudomen magi då? Tex om Etin vill ingripa och hjälpa en Solriddare i ett hopplöst underläge. Lägger Etin Elementarmagibesvärjelsen ELDKLOT E15 då? Eller vad är det för annan typ av kraft Etin använder? I en förlängning om man antar att Präster kan använda någon kraft ifrån sin gudom i sitt utnyttjande, är det magi eller något annat? Gudagåvor fallet lite utanför, då det inte verkar dra kraft ifrån guden vid användande.

Jag är mer inne på att vilja identifirea och klassificera vad är det för "magi" en gudom eller en Präst använder. Låt oss kalla det gudakraft. Hur fungerar gudakraften? Vad är gudakraftens relation till magi? Bygger gudakraft och magi på samma metafysik? Är kanske de varandras motsatser (materia vs antimateria?)

Tack Mikael för inlägget! I det kan man se att Etin och LV inte är samma sak. Det går alltså för en djup troende att använda magi, dvs gudakraft och magi kan samexistera i samma person. Jag skall läsa lite mer om LV och Palinor.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Hej, jag kan säga hur jag kör i min spelvärld.

Olika präster kan få magiska förmågor från gudarna, som motsvarar lite grovt magi i vissa fall och i andra fall är det gudagåvor enl. gammalt stuk typ höjer personens KAR till 25.

Spelare som väljer yrket Paladin eller Präst kan kanalisera sin guds kraft, så länge de följer religionens bud (alt gudens vilja). Detta ger dem förmåga att 'kasta besvärjelser' genom bön, opåverkat av järn etc. Denna magi kan inte bindas i föremål, förstärkas med ritualmagi etc utan är helt en regelmässigt definierad manifestation av gudarnas vilja.

Ex en Paladin får välja besvärjelser i linje med sin gud till skolvärde max 12 och en Präst max 16.

Här finns det onda Paladiner och Präster med ex 'FRUKTAN, PARALYSERA, ANIMERA DÖD etc'.

Det finns även religösa magiker som använder helt ordinär magi, men dyrkar en gud.

Den stora nackdelen med att vara en brukare av religösa makter, att förlita sig på gudagåvor etc är att om man avviker från vägen, kanske man ställs inför ett svårt val och tummar på buden. Då *boom* är du en kraftlös nolla igen (i alla fall till du sonat dina synder).

Man kan inte använda båda som spelare.

Oftast, i 99% av alla fall, även de viktiga och dramatiska så sker inga Gudomliga ingripanden i 'mitt' ereb altor. Gudar sätter spelbrädet och knuffar pjäserna i rätt riktning, sen sker det som sker.

Jag skulle säga att gudar, demoner och magiker när det gäller metafysiken på de krafter de använder är exakt densamma. Det är bara en fråga om nivåer.

En känd religös magiker är väl Godvindel ur den klassiska äventyrsserien 'Ödets väg'. Dessa brukar ofta hålla sig till besvärjelser och magi som de anser är förenligt med sina principer.

Kmorda druiderna från Svavelvinter är klassiska exempel på sådana som kanaliserar 'gudomliga' krafter, de kan kasta FROST etc som en gudagåva.

.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magi och Gudakraft, "same same but different"?

Inlägg av skaraborgarn »

Orcher kan inte lära sig magi men deras benmän, religiösa ledare kan ibland lära sig en form av gudomlig magi så kallad benmagi. Kanske kan en benman som kan sin gudomliga magi lära sig andra sorters magi också?
Skriv svar