Spelbara raser och deras eventuella kostnad i BP

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Spelbara raser och deras eventuella kostnad i BP

Inlägg av Grisodlar'n »

Vad har ni tankar kring möjliga spelbara raser? Personligen tycker jag att vi kortfattat anger en handfull av de vanligare spelbara raserna i Grundboken. Sedan kör vi med tärningspotter för vissa raser i Bestiarium, så att den som absolut vill spela orch eller vargman kan göra det. I stil med vad de gjorde i Drakar och demoner, alltså. I Bestiarium beskrivs alla raser mer ingående.

De som kan anges i Grundboken kan vara: Alv, Människa (man väljer då ett människofolk), Dvärg, Halvlängdsman och alternativt också Anka, Halvalv och Halvorch.

Jag är lite tveksam till de tre sistnämnda raserna. Personligen har jag alltid varit kluven till ankor, och de har inte förekommit så ofta i mina kampanjer, mestadels i Erebos och på Caddo. Rasen var ju väldigt ovanlig i ÄS äventyr också. Men såsom de har beskrivits på forumet så har de iallafall fått lite mer karaktär. Halvblod känns för ovanliga för att ha med i Grundboken.

Jag hade ju tidigare tänkt ha olika BP-kostnader för raserna (i stil med -91 års regler), för att balansera upp de skiftande GE-värdena en smula. Men å andra sidan, hur ofta är det att någon väljer att spela en riktigt udda ras (t ex kentaur), egentligen? Hur vanligt är det att folk granskar rasernas GE och väljer rasen som har mest fördelaktiga värden? Hur många optar på det sättet? Jag vill att vi diskuterar om vi verkligen ska ha BP-kostnad. Ibland känns det som det bara bestraffar de spelare som skulle vilja prova på att spela en mer främmande ras.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tycker också att en kostnad för ras är lite onödig. Man får ju hoppas att man väljer ras efter den karaktär man vill spela och är men en Munchkin så får man väl vara det utan att det ska straffa sig. Och skillnaden är ju inte så avgörande heller mellan raserna, kanske får ett extra i FV från början.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Tycker också att en kostnad för ras är lite onödig. Man får ju hoppas att man väljer ras efter den karaktär man vill spela och är men en Munchkin så får man väl vara det utan att det ska straffa sig. Och skillnaden är ju inte så avgörande heller mellan raserna, kanske får ett extra i FV från början.
Ok, om Spelknepe håller med (vilket han nog gör) så slopar vi BP-kostnad för ras.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ska anka, halvalv och halvorch vara med i Grundboken? Vad tycker ni?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,
Grisodlar'n skrev:Ska anka, halvalv och halvorch vara med i Grundboken? Vad tycker ni?
Anka och Halvalv: Ja
Halvorch: Kanske flytta honom till kapitlet "Avancerade Regler" (där jag gärna ser att vi även har med Svartfolket ifrån ÄS Svartfolk)

Ankan är lite lustig men fullt spelbar, framförallt den vita. För länge sedan gjorde alla i spelgruppen varsin anka som vi spelade med att tag. Dvs gruppen bestod enbart av Ankor (alla var vita utom en som var brun). Vi spelade bla Rösten från Forntiden med denna grupp. Det var hur kul som helst, lite kul att se människovärlden ifrån andra ögon så att säga.

Halvalven borde vara rätt så vanlig, om vi tillåter blandning av Raserna(please, missförstå mig rätt)
Den var min favorit i DoD-91, då den passade bra i rollen som sol-o-vårande tjuv.

Angående Optning: Jag ser egentligen inga problem med spelare som optar, gör vi inte alla det? Snarare tvärtom, en sådan spelare är nog "rädd" om sin RP. Samt att det är vår uppgift som regelmakare att se till att optningarna inte förstör spelandet.

PS.
Lustig frågor:
Varför finns det inte Halvdvärg#1? (Dvärg+Människa)
Varför finns det inte Halvdvärg#2? (Dvärg+Halvlängdsman)
....
DS
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,
Grisodlar'n skrev:Ska anka, halvalv och halvorch vara med i Grundboken? Vad tycker ni?
Anka och Halvalv: Ja
Halvorch: Kanske flytta honom till kapitlet "Avancerade Regler" (där jag gärna ser att vi även har med Svartfolket ifrån ÄS Svartfolk)

Ankan är lite lustig men fullt spelbar, framförallt den vita. För länge sedan gjorde alla i spelgruppen varsin anka som vi spelade med att tag. Dvs gruppen bestod enbart av Ankor (alla var vita utom en som var brun). Vi spelade bla Rösten från Forntiden med denna grupp. Det var hur kul som helst, lite kul att se människovärlden ifrån andra ögon så att säga.

Halvalven borde vara rätt så vanlig, om vi tillåter blandning av Raserna(please, missförstå mig rätt)
Den var min favorit i DoD-91, då den passade bra i rollen som sol-o-vårande tjuv.

Angående Optning: Jag ser egentligen inga problem med spelare som optar, gör vi inte alla det? Snarare tvärtom, en sådan spelare är nog "rädd" om sin RP. Samt att det är vår uppgift som regelmakare att se till att optningarna inte förstör spelandet.

PS.
Lustig frågor:
Varför finns det inte Halvdvärg#1? (Dvärg+Människa)
Varför finns det inte Halvdvärg#2? (Dvärg+Halvlängdsman)
....
DS

Ok, jag tycker att det ska var full möjligt att spela ankor, halvalver, halvorcher, svartfolk, kentaurer, vargmän och annat, men att dessa raser endast finns med i Bestiarium. Just hybrider som halvalver och halvorcher ser jag som tämligen ovanliga. Halvalver för att det är få människor som ens besöker (får besöka) alvernas skogsriken och får se en livs levande alv. Det är ännu färre som har en romantisk affär med någon av dessa sällsamma varelser.

Halvorcher uppstår knappast genom romantiska svärmerier utan genom brutala våldtäkter där människokvinnor blir gravida. Det är ytterst få kvinnor som väljer att behålla ett sådant barn. Även om de skulle vilja det, så kanske andra tvingar dem till att kasta styggelsen till vargarna. Det lär ju vara ett oerhört socialt stigma.

PS. Skälet till att det inte finns några "dvärglängdsmän" eller andra dvärghybrider är att dvärgar i själva verket är svampar. :lol:
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
...det är få människor som ens besöker (får besöka) alvernas skogsriken och får se en livs levande alv. Det är ännu färre som har en romantisk affär med någon av dessa sällsamma varelser.
Hmmm, jag är inte säker på att jag skulle vilja att Alverna är så pass sällsynta och tillbakadragna. Jag har föreställt mig Alvernas riken lite grand som riken som inte bryr sig om människors landsgränser eller andra Rasers landsgränser heller för den delen. Ungefär som Kurderna tycker att Kurdistan ligger i förhållande till Turkiet, Irak osv. Och att Alverna är "någorlunda" vanliga. Annars är jag rädd för att de kan bli svåra att rollspela.
Grisodlar'n skrev:
PS. Skälet till att det inte finns några "dvärglängdsmän" eller andra dvärghybrider är att dvärgar i själva verket är svampar. :lol:
Jag visste det! Det är därför de luktar som de gör och bara trivs i mörker.

Jag håller med dig Grisodlar'n, vi tar bara med de vanligaste och "enklaste" spelbara Raserna i Grundboken. De andra läggs i Bestiarium för de mer avancerade spelarna. Jag föreslår att vi tar med Halvalven i Grundboken, men att vi flyttar Ankan och (framförallt) Halvorchen till Bestiarium.

Angående kostnad; Låt oss börja med att göra val av Ras kostnadsfritt och se vilka och hur svåra optningsmöjligheter det ger. På något vis vill jag att BP-potten man får skall användas till mer än skaffa GE.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Angående Alver så är ja lite blandad. Dom ska va sällsynta men inte nå man aldrig ser. Dom ska hålla sig till sig själva och har kanske enbart något regelbunden kontakt med Människor som bor runt deras land. Folket i norra Berendien lär ju inte va helt förundrande när dom ser en Alv, lite mer som en kändis i stockholm.

Havalver ska va mycket ovaniga därimot tycker jag och halvorcher otroligt sällsynta.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag förstår er när ni menar att Alver skall vara sällsynta och att de helst vill hålla sig för sig själva.
Men om Alver är alltför sällsynta och ointresserade, blir de inte för svåra att rollspela då? (Om inte hela gruppen är Alver.)

Borde inte Alvriken, och även andra "icke-männsiko-riken" har både diplomatiska och handelsmässiga förbindelser med männsikoriken/länder?

I så fall borde det finnas Alver i de större kungarikenas större städer.
Kanske har de inte dessa kontakter med Dvärgriken, definitivt inte med Svartfolksriken.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Spelbara raser och deras eventuella kostnad i BP

Inlägg av gtjorgo »

Hej!
Jag håller på med en spelgrupp som kör efter 91 med BP och grejer. Nu vill några köra kattmän, vargmän, kentaurer, råttmän och dylikt.
Jag undrar nu vad dessa skulle kosta i BP?
Vet någon?
(Tidigare har vi slagit fram dessa men då kan de inte omforma BP till EP vilket är lurigt samt missar möjlighet att ”plussa” sin särskilda förmåga.)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Spelbara raser och deras eventuella kostnad i BP

Inlägg av gtjorgo »

Visst hade grisodlarn någon typ av "character creator" modul där olika rasers BP redan var inlagda? vet någon om den finns kvar?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spelbara raser och deras eventuella kostnad i BP

Inlägg av Grisodlar'n »

gtjorgo skrev: 2022-04-27 11:49 Visst hade grisodlarn någon typ av "character creator" modul där olika rasers BP redan var inlagda? vet någon om den finns kvar?
Det som stod i tabellerna var tärningsvärdena, typvärden och egenskapernas spännvidd. Det var bara STO som hanterades snarlikt med -91 års regler.
Skriv svar