En Rollpersons Egenskaper och Attribut

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

En Rollpersons Egenskaper och Attribut

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej alla,

Jag skapa en tråd där vi diskuterar vad en Rollperson skall ha för attribut.

I en anna tråd slängde jag in en fackla mest för att se om det fanns någon önskan i att ändra vilka grundegenskaper vi skall ha.

Får jag föreslå att de GE som gestaltar en RP skall alla vara "möjliga att höja genom träning och idogt arbete"? I så fall tycker jag att UTS inte går att använda.

Spelknepe: Det där med UTS och social kompetens för en drake var bra! -"Ni kommer runt hörnet i grottan och står plötsligt framför en slående vacker drake. Det uppför sig på ett ytterst belevat sätt. Vad gör ni?"
LoL

Jag håller med Grisodlar'n i hans önskan att Expert Redux skall vara kompatibel med ÄS olika DoD regelsystem. Det skall vara möjligt att enkel använda alla gamla äventyr etc.

Så för mig verkar det som att alla är nöjda med:
STY
SMI
FYS
STO
INT
KAR
UPP

Jag skulle vilja att vi resonerar lite runt PSY som grundegenskap.
* Den fungerar som magasinet för en Magiker
* Den används inte längre för Upptäcka Fara.

Vad har den för betydelse för en icke-magiker?

Finns det fördelar med att ersätta PSY med VST(ViljeStyrka) och MKR(Magiskt KRaft)?
* VST ser ut att vara direkt användbar som GE för PSY-baserade Färdigheter med vissa undantag; Spel bör få INT som GE. Lintropi/Spåkonst bör hellre ha MKR som GE

Har vi använding av en GE som UTB? Jag är själv inte säker.
På något sätt vill jag att det Sociala Ståndet skall ha en mycket större påverkan än den har i ÄS produkter. Där används det mest bara vid skapandet. "Attans, jag blev egendomslös och får bara 100 SM att handla för". Efter 5-10 äventyr har det Sociala Ståndet ingen som helst betydelse.

Jag vill att en Rollperson i de högre Sociala Stånden skall det bättre förspänt än de som kommer ifrån de lägre.
Det skadar inte heller om det Sociala Ståndet har mer inverkan i spelandet heller.
Kanske skall Socialt Stånd påverka hur hög BC man har på INT-färdigheter, hur många FV man har i början
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: En Rollpersons Egenskaper och Attribut

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Hej alla,

Jag skapa en tråd där vi diskuterar vad en Rollperson skall ha för attribut.

I en anna tråd slängde jag in en fackla mest för att se om det fanns någon önskan i att ändra vilka grundegenskaper vi skall ha.

Får jag föreslå att de GE som gestaltar en RP skall alla vara "möjliga att höja genom träning och idogt arbete"? I så fall tycker jag att UTS inte går att använda.

Spelknepe: Det där med UTS och social kompetens för en drake var bra! -"Ni kommer runt hörnet i grottan och står plötsligt framför en slående vacker drake. Det uppför sig på ett ytterst belevat sätt. Vad gör ni?"
LoL
Det där med träning är ja sådär inställd till. Träning i gammla va ju på tok för bra, speciellt när man fick Gerf för att tränna och höjde grundegenskaperna också. Då varje steg i både GE och FV blir så mycket viktigare när vi kör motsånd och 2T10 så ska träning va svårt och att höja GE bör ta lång tid.

Jag janb tänka mig at man får nå liknande Gerf när man äventyrar lite som Erf när man använder en GE eller lyckas riktigr bra med en färdighet (1 gerf i GE som fädigheten är baserad på när man slår perfekt?)
Tobald Lättfot skrev: Jag håller med Grisodlar'n i hans önskan att Expert Redux skall vara kompatibel med ÄS olika DoD regelsystem. Det skall vara möjligt att enkel använda alla gamla äventyr etc.
Jag är osäker på detta, speciellt -91 där så många SLP har högt i många färdrigheter och besvärjelser. Jag tycker FV ska va mellan 0-20 och med få undantag över 20. GE bör ju också va nå liknande, där är det kanske inte nå störe problem men "bossar" brukar ju alltid ha absurd hög INT o PSY.
Tobald Lättfot skrev: Så för mig verkar det som att alla är nöjda med:
STY
SMI
FYS
STO
INT
KAR
UPP

Jag skulle vilja att vi resonerar lite runt PSY som grundegenskap.
* Den fungerar som magasinet för en Magiker
* Den används inte längre för Upptäcka Fara.

Vad har den för betydelse för en icke-magiker?

Finns det fördelar med att ersätta PSY med VST(ViljeStyrka) och MKR(Magiskt KRaft)?
* VST ser ut att vara direkt användbar som GE för PSY-baserade Färdigheter med vissa undantag; Spel bör få INT som GE. Lintropi/Spåkonst bör hellre ha MKR som GE

Har vi använding av en GE som UTB? Jag är själv inte säker.
Jag ser gärna en uppdelning som sagt tidigare av GE till underGE eller att man helt enkelt gör fler. Problemet är ju at man inte vil ha för många.

INT är ju lite problem då det är svårt att rollspela en med hög eller låg Int många gånger. Jag ser gärna Utseende som en egen eller en underGE till KAR men som du säger så bör man ju kunna höja KAR men inte UTSEENDE.

(Badminton nu, återkommer =))
Tobald Lättfot skrev: På något sätt vill jag att det Sociala Ståndet skall ha en mycket större påverkan än den har i ÄS produkter. Där används det mest bara vid skapandet. "Attans, jag blev egendomslös och får bara 100 SM att handla för". Efter 5-10 äventyr har det Sociala Ståndet ingen som helst betydelse.

Jag vill att en Rollperson i de högre Sociala Stånden skall det bättre förspänt än de som kommer ifrån de lägre.
Det skadar inte heller om det Sociala Ståndet har mer inverkan i spelandet heller.
Kanske skall Socialt Stånd påverka hur hög BC man har på INT-färdigheter, hur många FV man har i början
Jag tror Resurser kommer göra Socialt stånd mer intressant.
Jag ser också gärna att det får en viktigare del, specielt vid rollspelande.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Re: En Rollpersons Egenskaper och Attribut

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,
Alendor skrev: Det där med träning är ja sådär inställd till. Träning i gammla va ju på tok för bra, speciellt när man fick Gerf för att tränna och höjde grundegenskaperna också. Då varje steg i både GE och FV blir så mycket viktigare när vi kör motsånd och 2T10 så ska träning va svårt och att höja GE bör ta lång tid.
Exakt, en Människa med STY 5 bör nå STY 6 genom träning/äventyrande på kortare tid än en Människa med STY 17 når STY 18.
Jag föreslår att vi använder samma system som ÄS gjorde med stigande multiplikator ju högre GE/FV du vill nå.
Alendor skrev: Jag janb tänka mig at man får nå liknande Gerf när man äventyrar lite som Erf när man använder en GE eller lyckas riktigr bra med en färdighet (1 gerf i GE som fädigheten är baserad på när man slår perfekt?)
Jag vill oxå att det skall vara möjligt att höja en rollpersons GE, inom vissa ramar. Tex upp till Rasens Max.

Är det inte tänkt att man skall använda ÄP till detta?

Jag tycker oxå att höga ska kunna sänkas om de inte används. Ner till en minimigräns. Sänkning bör även gälla FV. Men detta hade jag tänkt spara till kapitlet "Avancerade Regler" :-)

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: Jag håller med Grisodlar'n i hans önskan att Expert Redux skall vara kompatibel med ÄS olika DoD regelsystem. Det skall vara möjligt att enkel använda alla gamla äventyr etc.
Jag är osäker på detta, speciellt -91 där så många SLP har högt i många färdrigheter och besvärjelser. Jag tycker FV ska va mellan 0-20 och med få undantag över 20. GE bör ju också va nå liknande, där är det kanske inte nå störe problem men "bossar" brukar ju alltid ha absurd hög INT o PSY.
Jag tolkar det som att du håller med, om vi skriver att höga FV/GE skall sänkas till att bättre motsvara FV/GE i Expert Redux?
:-)
Det är svårare att vara kompatibel om vi tar in saker som inte alls täcks eller nämns i ÄS produkter.
UPP är ett bra exempel. För UPP får vi skriva att det oftast skall motsvara genomsnittet av Finna Dolda Ting och Upptäcka Fara.

Alendor skrev: Jag ser gärna en uppdelning som sagt tidigare av GE till underGE eller att man helt enkelt gör fler. Problemet är ju at man inte vil ha för många.

INT är ju lite problem då det är svårt att rollspela en med hög eller låg Int många gånger. Jag ser gärna Utseende som en egen eller en underGE till KAR men som du säger så bör man ju kunna höja KAR men inte UTSEENDE.
Jag har svängt vad gäller UTS, jag tror inte att det är en bra GE. Det är bättre att ha den som en Förmåga (Särskild, Yrkes, Livsväg, Uppväxt etc)
UTS är Ras-specifik och antagligen även kulturell i viss mån. Speciellt hos människokulturer.
Jag tycker inte heller att träning alá "Beach nästa år" skall räknas som träning :-)

Skall vi ha UnderGE?
Jag förstod idén i Sinkardus, och gillade den i början. det kändes logiskt och korrekt att kunna dela upp sina GE till något som passade RPn bättre. Men jag är rädd för att UnderGE är opraktiskt och får liten betydelse.
Alendor skrev: Jag tror Resurser kommer göra Socialt stånd mer intressant.
Jag ser också gärna att det får en viktigare del, specielt vid rollspelande.
Resurser har jag inte sett innan. Det låter som att det är något man först och främst använder vid framtagningen av en RP.

För ett tag sedan var jag inne på att låta Etikett och Undre Världen vara varandras motpoler och att Socialt Stånd skulle påverka deras kostnad. Idén var att ett hög Socialt Stånd gav låg kostnad i Etikett och hög kostnad i Undre Världen, och vise versa. En Adelsman vet hur han för sig vid hovet men är vilsekommen då han går in i ett schabbigt värdshus i stadens skumma kvarter.
På så vis blir det väldigt kostsamt att lära sig bägge Färdigheterna.

Jag kommer att ta upp Färdighetskostnader och BC mer när vi enats om GE
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag lägger min röst på dessa GE: STY, FYS, SMI, INT, UPP, PSY, KAR. STO ersätts istället av den Sekundära egenskapen Storleksgrupp (Liten, Medium, Stor, etc). PSY ser jag som rollpersonens själsliga kraft, stresstålighet, envishet, tur och magiska kapacitet. Just nu används PSY (och FYS) till Stålsättningsslag, de slag man gör för att uthärda smärta och andra svåra umbäranden.

Den knepigaste grundegenskapen (förutom STO som skrotats i princip) tycks vara INT. Hur rollspelar man en alv med INT 24? Hur är man SL för en spelare med en sådan RP?

Visst används PSY som ett slags magikerbatteri enligt t ex EDD, och det kanske är svårt att se nyttan för icke-magiker annat än vid magiska motståndsslag. Men om vi bara ersätter PSY med VST och MKR, är då inte risken att vi bara byter namn på en egenskap som inte spelar ngn större roll för icke-magiker? Har en ficktjuv, fäktmästare eller en hantverkare användning för MKR? Vi kanske istället ska ändra hur magi fungerar, hur det drar sin kraft? Kanske ska besvärjelsekastande ge Utmattning istället? Att kasta en kraftfull besvärjelse kanske är som att springa maraton för en nybakad magiker?

Jag är inte emot att vi byter namn på PSY till t ex VST (VIL?), men däremot känns det lite fel om man gör skapar en ny GE som är lika snäv som PSY var från början.

Om vi har ngt som UTBildning/BILdning så bör det vara förknippat med Socialt stånd, Uppväxtmiljö och Livsvägar. Det bör inte vara en GE, utan kanske en Sekundär egenskaper eller helt frikopplat. Det finns däremot andra sätt man kan särskilja på folks status och bildning. Man gör språk och liknande kunskaper till hårdvaluta i samhället. De högre stånden kan läsa och skriva (åtminstone hjälpligt), egendomslösa och liknande kan det inte. Detta kan göras genom BC från Uppväxtmiljöer och färdighetsval från Livsvägar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ser gärna Utseende som en förmåga, kanske i ett par olika steg/kostnader som kan ge lite bonus på Färdigheter som Övertala, edarskap etc.

Skaffa GE över rasens MAx tycker ja ska va näst intill omöjligt eller iaf mycket dyrt.

Läsa/skriva tycker ja ska va mer vanligt. Det är svårt o spela ett äventyr och inte behöva kunna läsa. Men det beror iofs på hur vi gör med Socialastånd, vilka klasser det finns och vilka som kan läsa och vad man med störst sannorlikhet hamnar.
Vet inte om jag vill ha Bildning som en Sekundär egenskap, räcker det inte med alla ärdomsfärdigheter? Har man någon kunskap om... så bör man ju va bildad?

Skulle ju kunna köra något i form av Atributer som finns till Vapen och Rustningar, någon form av Speciallite man kan köpa?
Blir iofs som Förmågor man köper senare i äventyret men annars kan det ju finnas ett parr Atributer för varje och så får man välja en vid skapandet eller när det nått ett vist värde. eller har man över rasens typvärde så får man en?

En människa med kar 12 kan välja vacker som Atribut

Kom på att World of Darkness har ju sådant när man får 4 i en GE. I Aeon Trinity så ger den en bonus på¨färdigheter som passar in.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Ser gärna Utseende som en förmåga, kanske i ett par olika steg/kostnader som kan ge lite bonus på Färdigheter som Övertala, edarskap etc.
Som det är nu, alltså?
Alendor skrev: Skaffa GE över rasens MAx tycker ja ska va näst intill omöjligt eller iaf mycket dyrt.
Ja, jag håller med. Det bör vara riktigt dyrt att höja över maxvärdet. Det bör också finnas en gräns för hur mycket över max man kan höja. INT bör ha maxvärdet som tak, och en begränsning på 2 - 3 stegs ökning.

Det allra enklaste är naturligtvis om maxvärdet gäller som tak för alla GE, men jag är kluven till det hela. Å ena sidan vet jag att STY 18 skulle få ett mer definierat värde. En person med STY 18 skulle då vara som vår världs strongmen och liknande, de starkaste människorna som finns. En björn med STY 23 skulle dock fortfarande kunna piska en sådan person i ren styrkemätning, vilket känns realistiskt.
Å andra sidan vet jag hur spelare älskar att höja GE och på andra sätt förbättra rollpersoner. Med tre stegs ökning utöver maxvärdet 18 (människa), dvs STY 21, så är en überhjälte fortfarande svagare än en björn, men spelaren har fått öka och trixa med RPn.
Alendor skrev: Läsa/skriva tycker ja ska va mer vanligt. Det är svårt o spela ett äventyr och inte behöva kunna läsa. Men det beror iofs på hur vi gör med Socialastånd, vilka klasser det finns och vilka som kan läsa och vad man med störst sannorlikhet hamnar.
Det kommer att finnas möjligheter för RP ur lägre stånd att lära sig läsa/skriva, grundläggande matematik och liknande, OM de väljer rätt Livsvägar. Det kan också finnas vissa Uppväxt/Livsvägshändelser som t ex Mentor som kan göra det möjligt att bli mer bildad.
Alendor skrev:Vet inte om jag vill ha Bildning som en Sekundär egenskap, räcker det inte med alla ärdomsfärdigheter? Har man någon kunskap om... så bör man ju va bildad?
Jo, när jag tänker efter så är det kanske är bäst att vi slopar Bildning och låter färdigheter gestalta personens bokbildning.
Alendor skrev: Skulle ju kunna köra något i form av Atributer som finns till Vapen och Rustningar, någon form av Speciallite man kan köpa?
Blir iofs som Förmågor man köper senare i äventyret men annars kan det ju finnas ett parr Atributer för varje och så får man välja en vid skapandet eller när det nått ett vist värde. eller har man över rasens typvärde så får man en?

En människa med kar 12 kan välja vacker som Atribut

Kom på att World of Darkness har ju sådant när man får 4 i en GE. I Aeon Trinity så ger den en bonus på¨färdigheter som passar in.
Kan vara en bra idé. Ska klura lite på det hela.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Skulle ju kunna köra något i form av Atributer som finns till Vapen och Rustningar, någon form av Speciallite man kan köpa?
Blir iofs som Förmågor man köper senare i äventyret men annars kan det ju finnas ett parr Atributer för varje och så får man välja en vid skapandet eller när det nått ett vist värde. eller har man över rasens typvärde så får man en?

En människa med kar 12 kan välja vacker som Atribut

Kom på att World of Darkness har ju sådant när man får 4 i en GE. I Aeon Trinity så ger den en bonus på¨färdigheter som passar in.
Kan vara en bra idé. Ska klura lite på det hela.
Man bör ju då göra en lista på kanske 5st per GE och sen va den gör.
Detta är ju då en frivillig regel (som iofs alla är =) ) som man kan köra utan, den ger ju enbart en bonus till något.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Angående STO
Jag håller med Grisodlar'n att STO inte är en lämpligt GE. Tex bör det inte gå att träna sig till en större STO (öldrickning och sedeslöst leverne räknas inte som träning :-) )

Angående PSY
Om man tar bort magikerbatteri-funktionen så finns det egentligen bara kvar viljestyrka, envishet. Förmågan att känna fara etc är ju redan flyttad till UPP. Och byta namn från PSY till VST känns overkill.
Jag föreslår att vi behåller PSY och att den oxå används som magikerbatteri. Dvs rör den inte

Angående UTB
Det känns som finns en stor risk att en sådan GE kommer att hanteras på samma sätt som INT. Det blir svårt att förklara dess inverkan i spelet. Samt att det finns en del svåra frågor tex,vilket skall vara svårast: En Egendomslös att höja sin UTB ifrån 4 till 5 eller för en högadlig att höja sin UTB från 9 till 10? Jag föreslår att vi inte tar med den som en GE.

Så då står vi där vi stod innan?
:-)
Men nu har vi resonerat runt GE!
Dags att slänga upp nästa sak i luften så att säga
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag börjar bli mer o mer intresserad av Atributer för GE också. =)

Man får den 1:a om man har 1 över sin ras Typvärde(TV) i GE.
Man får en 2:a om man har 4 Över sin ras TV.
Man får en 3:e om man har 7 över sin ras TV.

Vissa kan man enbart få vid skapandet av rollpersonen, som tex KAR och "Vacker". Man kan förlora Atributer om GE sänks under dom gränser som finns för att få en. Har man fler än en så får man välja vilken som försvinner. När GE återgår till sitt normalvärde så får man tillbaks den. Är det sänkt temp får man tillbaks samma Atribut men är det Permanent och man får höja genom "Träning" så har man möjligheten att byta.

Varje GE kan ju ha en 5st färdiga Atributer att välja melan med beskrivning va dom gör.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Jag börjar bli mer o mer intresserad av Atributer för GE också. =)

Man får den 1:a om man har 1 över sin ras Typvärde(TV) i GE.
Man får en 2:a om man har 4 Över sin ras TV.
Man får en 3:e om man har 7 över sin ras TV.

Vissa kan man enbart få vid skapandet av rollpersonen, som tex KAR och "Vacker". Man kan förlora Atributer om GE sänks under dom gränser som finns för att få en. Har man fler än en så får man välja vilken som försvinner. När GE återgår till sitt normalvärde så får man tillbaks den. Är det sänkt temp får man tillbaks samma Atribut men är det Permanent och man får höja genom "Träning" så har man möjligheten att byta.

Varje GE kan ju ha en 5st färdiga Atributer att välja melan med beskrivning va dom gör.
Om vi använder Attribut för GE, så känns det som att det bör krävas relativt höga GE (typ 5 steg över TV) för att man ska få välja ett. Om höga värden ger fördelaktiga Attribut, ska låga ge negativa? Ska extremt låg KAR kunna ge ett Attribut som Ful? Ska taskig FYS t ex kunna ge Brister & Handikapp?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Om vi använder Attribut för GE, så känns det som att det bör krävas relativt höga GE (typ 5 steg över TV) för att man ska få välja ett.
Jag tycker inte det ska va allt för höga krav, bättre om man inte gör dom allt för bra. Du kan ju tex va vacker utan att ha allt för hög KAR, Bra minne men inte så hög INT.
Grisodlar'n skrev:Om höga värden ger fördelaktiga Attribut, ska låga ge negativa? Ska extremt låg KAR kunna ge ett Attribut som Ful? Ska taskig FYS t ex kunna ge Brister & Handikapp?
Det tycker jag!
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan,

Om kravet för att få ett GE Attribut/Förmåga är GEns TV är jag rädd för att de inte kommer att användas.

Jag föreslår att man vid skapandet skall kunna välja ett GE Attribut/Förmåga, på villkor att RPN uppfyller kraven för det.

Jag föreslår att vi försöker komma fram till ~5 "bra". Kraven får inte heller vara för höga.

Sedan vet jag inte, välja ett GE Attribut/Förmåga då GEn når TV?
Det känns fortfarande väldigt svårtåtkomligt.

Tex: KAR är ju summan av RPns Karismatiska egenskaper. Man kan vara fullständigt inkompetent socialt sett men ändå vara bländande vacker.
Man kan oxå vara ful som stryk men vara väldigt charmerande

Låt oss komma med förslag på GE Attribut/Förmågor!


Spontana förslag:
KAR:
- Vacker: Ger bonus på mötestabellen. Låga bonusar på KAR-baserade färdigheter?
- Fulcharmig: Avdrag på mötestabellen. Men bonus på KAR-baserade färdigheter.

FYS:
- Uthållig: När andra börjar flämta efter en lång tids stridande, tar du bara ett nytt tag om ditt vapen (utmattas långsammare i strid)

STY:
-<namn?>: RPn får +1 i STY-kategori för vapen

-Packåsna: Du klarar av att bära x kg mer innan du får avdrag

SMI:
-<namn?>: RPn får +1 på CL i undvika projektiler, förutsatt att du ser dem avlossas och att det enda du gör den rundan är att undvika projektilen/erna

PSY:
-<namn?>: RPn återvinner förlorade PSY dubbelt så snabbt
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej igen,

-"Mea culpa".
Ber om ursäkt jag läste fel.
På något lustigt sätt fick jag för mig att Typvärdet var samma som Maxvärdet.

Sorry
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Angående Förmågor

Hur många olika slags kategorier/typer av Förmågor skall en rollperson ha?

Skall vi ha "GE Attribut/Förmågor", UppväxtsFörmågor, LivsvägsFörmågor, "Förmågor och Begränsningar enligt Kap 7" som attribut för en RP?
Dvs man slår fram/köper en eller flera av varje kategori?

Skall vissa bara finnas tillgängliga vid skapandet av en rollperson? Eller skall alla finns tillgängliga?

Jag ser gärna att vi har fler än två (Förmågor och Begränsningar), men inte för många. Med olika tabeller för varje kategori/typ av Förmåga. Jag ser gärna oxå att vissa Förmågor enbart finns tillgängliga vid skapandet av en rollperson, lite grand som Yrkesförmågorna i DoD-91.

Har vi utkast till tabeller/listor över Förmågorna?

Jag har förtillfället inte möjlighet att läsa .indd filer, så jag har inte läst något som ligger i Dropbox. Ska se till att få det till helgen.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag vet inte var jag skall lägga detta inlägget, tror att det passar här.

Jag skulle vilja resonera lite mer runt Socialt Stånd. Socialt stånd är egentligen bara en "dimension" av något som beskriver en rollpersons rang. Vi borde ha med något mer, åt Popularitet, Heder, Rykte, Status etc.
En person kan vara "god" eller ond" så att säga, och detta bör speglas på något sätt. Jag tror inte att jag menar D&Ds Alignment, men kanske något åt det hållet.

I den "gamla" versionen av Expert Redux hade Grisodlar´n med:
* Socialt Rykte: En mått för hur populär man är. En Borgare med högt Socialt Rykte bjuds in till fester där normal enbart Adelsmän kommer etc

* Stridsrykte: Ett mått för hur beryktad man är för sina krigiska handlingar. Alexander den Store hade ett mycket högt Stridsrykte etc

* Heder: Ett mått för hur trovärdig man är. En person med hög Heder står vid stitt ord, etc

Jag ser fördelar med att använda något liknande då det bör påverka hur en spelare rollspelar sin rollperson. Vill man ha hög Heder då får man vara försiktig med att lova saker och ting. Och så vidare.

Vad säger ni om att införa fler attribut till Socialt Rykte, Kontakter och Resurser?
Skriv svar