En Rollpersons Egenskaper och Attribut

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:
Har vi utkast till tabeller/listor över Förmågorna?

Jag har förtillfället inte möjlighet att läsa .indd filer, så jag har inte läst något som ligger i Dropbox. Ska se till att få det till helgen.
Ok, Begränsningar och Förmågor beskrivs i separata .indd-filer som finns i min Dropbox-mapp. Det är de som finns för tillfället.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag vet inte var jag skall lägga detta inlägget, tror att det passar här.

Jag skulle vilja resonera lite mer runt Socialt Stånd. Socialt stånd är egentligen bara en "dimension" av något som beskriver en rollpersons rang. Vi borde ha med något mer, åt Popularitet, Heder, Rykte, Status etc.
En person kan vara "god" eller ond" så att säga, och detta bör speglas på något sätt. Jag tror inte att jag menar D&Ds Alignment, men kanske något åt det hållet.

I den "gamla" versionen av Expert Redux hade Grisodlar´n med:
* Socialt Rykte: En mått för hur populär man är. En Borgare med högt Socialt Rykte bjuds in till fester där normal enbart Adelsmän kommer etc

* Stridsrykte: Ett mått för hur beryktad man är för sina krigiska handlingar. Alexander den Store hade ett mycket högt Stridsrykte etc

* Heder: Ett mått för hur trovärdig man är. En person med hög Heder står vid stitt ord, etc

Jag ser fördelar med att använda något liknande då det bör påverka hur en spelare rollspelar sin rollperson. Vill man ha hög Heder då får man vara försiktig med att lova saker och ting. Och så vidare.

Vad säger ni om att införa fler attribut till Socialt Rykte, Kontakter och Resurser?
Nu vet jag inte vad du menar med "attribut till Socialt Rykte, Kontakter och Resurser", men visst bör Socialt stånd få en betydelse i spelet, ungefär som Status fungerade i Mutant UA, kanske. Ett högt Socialt stånd kanske ger bonus på olika sociala färdigheter under gynsamma omständigheter. I andra fall kan bonusen förvandlas till något negativt, då t ex en adlig person rör sig i kretsar som avskyr adelsfolk.

Ryktbarhet bör också få betydelse. Nu tror jag att mina tidigare regler kring Ryktbarhet var en aning klumpiga, med tre olika slags rykten. Det kan bli lite mycket att hålla reda på. Vi kan alltid komma på något nytt system.

Heder, godhet och sånt kan lösas med Karaktärsdrag i stil med t ex Sinkadusartikeln Alendor nämnde och Pendragons variant med Traits och Passions.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag vet inte var jag skall lägga detta inlägget, tror att det passar här.

Jag skulle vilja resonera lite mer runt Socialt Stånd. Socialt stånd är egentligen bara en "dimension" av något som beskriver en rollpersons rang. Vi borde ha med något mer, åt Popularitet, Heder, Rykte, Status etc.
En person kan vara "god" eller ond" så att säga, och detta bör speglas på något sätt. Jag tror inte att jag menar D&Ds Alignment, men kanske något åt det hållet.

I den "gamla" versionen av Expert Redux hade Grisodlar´n med:
* Socialt Rykte: En mått för hur populär man är. En Borgare med högt Socialt Rykte bjuds in till fester där normal enbart Adelsmän kommer etc

* Stridsrykte: Ett mått för hur beryktad man är för sina krigiska handlingar. Alexander den Store hade ett mycket högt Stridsrykte etc

* Heder: Ett mått för hur trovärdig man är. En person med hög Heder står vid stitt ord, etc

Jag ser fördelar med att använda något liknande då det bör påverka hur en spelare rollspelar sin rollperson. Vill man ha hög Heder då får man vara försiktig med att lova saker och ting. Och så vidare.

Vad säger ni om att införa fler attribut till Socialt Rykte, Kontakter och Resurser?
Nu vet jag inte vad du menar med "attribut till Socialt Rykte, Kontakter och Resurser", men visst bör Socialt stånd få en betydelse i spelet, ungefär som Status fungerade i Mutant UA, kanske. Ett högt Socialt stånd kanske ger bonus på olika sociala färdigheter under gynsamma omständigheter. I andra fall kan bonusen förvandlas till något negativt, då t ex en adlig person rör sig i kretsar som avskyr adelsfolk.

Ryktbarhet bör också få betydelse. Nu tror jag att mina tidigare regler kring Ryktbarhet var en aning klumpiga, med tre olika slags rykten. Det kan bli lite mycket att hålla reda på. Vi kan alltid komma på något nytt system.

Heder, godhet och sånt kan lösas med Karaktärsdrag i stil med t ex Sinkadusartikeln Alendor nämnde och Pendragons variant med Traits och Passions.
Socialt Stånd tycker jag ska va en Klass, något man födds till eller kan få av hårt arbete (man kan bli adad). Heder och Socialt Rykte är ju en del av dom Karaktärsdrag som ja nänt innan, eller iaf bör vara det. Sen just Stridsrykte tycker ja inte kska va en egen utan bör va något man får om man är bra i en färdighet, typ Färdighetsrykte (men annan namn såklart, Rykte?). Är man riktigt bra i en Färdighet, runt 14-15 i FV. bör man ju va så pass bra att folk känner till det.

Hur det ska funka är ja osöker på. Som en färdighet man kan slå när man kommer till en stad/by eer liknande för att se om folk känner igen en, Svårighetsgraden beror på var man är och vad man är bra på.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tänkte lite kring det här med Rykte. I EDD så var Rykte en slags färdighet som hjältar fick. Normalt var väl en skala mellan 0-20 som andra färdigheter. I -91 års regler hade detta ändrats en aning och istället användes procenttärningar, då en persons Rykte i princip kunde bli hur högt som helst (baserat på varje HP RPn någonsin fått).

Jag har två olika förslag:

1. En persons Rykte/Ryktbarhet eller vad vi nu kallar det är på en skala mellan 0-20. Det kan aldrig bli högre än 20. En RP med Rykte 20 är således en legendar, en Altors kung Arthur eller liknande.

2. Rykte är istället en Förmåga, kanske med olika nivåer och omfång. Spelaren får helt enkelt köpa den när SL finner att spelarens RP har utfört något spektakulärt. För en låg poängsumma är man endast en lokal hjälte, för en hög en hjälte som hyllas i flertalet riken, en typisk världräddar-RP.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Jag tänkte lite kring det här med Rykte. I EDD så var Rykte en slags färdighet som hjältar fick. Normalt var väl en skala mellan 0-20 som andra färdigheter. I -91 års regler hade detta ändrats en aning och istället användes procenttärningar, då en persons Rykte i princip kunde bli hur högt som helst (baserat på varje HP RPn någonsin fått).

Jag har två olika förslag:

1. En persons Rykte/Ryktbarhet eller vad vi nu kallar det är på en skala mellan 0-20. Det kan aldrig bli högre än 20. En RP med Rykte 20 är således en legendar, en Altors kung Arthur eller liknande.

2. Rykte är istället en Förmåga, kanske med olika nivåer och omfång. Spelaren får helt enkelt köpa den när SL finner att spelarens RP har utfört något spektakulärt. För en låg poängsumma är man endast en lokal hjälte, för en hög en hjälte som hyllas i flertalet riken, en typisk världräddar-RP.
Jag tror mer på förslag 1, det är en färdighet.
Frågan är ju bara hur man ökar den?
Man kan ju va den som gillar det, vill ha rykte och sprider vidare vad man gjort, skryter om det. Sen kan man ju va den som håller tyst om det och försöker att inte sprida vidare. Sen kan man ju få olika rykten mer än bra i strid. På mitt rollformulär har ja Rykte som en textruta där man skriver ner vad man har för rykte, både som en siffra och hur man är.
Men kanske den bör funka mer som en B-färdighet och inte någt man slår eller någon form av kombination. Har du utfört ett hjältedåt i ett område eller land så bör ju dit rykte där spridas snabbare och du blir mer igenkänd. Städer efter stora handelsvägar bör ju också ha större chans att höra talas om något hjältedåd. Har man Bard i gruppen bör ju denna kunna skriva en sång om dådet o då få det att sprida sig snabbare. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Jag tror mer på förslag 1, det är en färdighet.
Frågan är ju bara hur man ökar den?
Man kan ju va den som gillar det, vill ha rykte och sprider vidare vad man gjort, skryter om det. Sen kan man ju va den som håller tyst om det och försöker att inte sprida vidare. Sen kan man ju få olika rykten mer än bra i strid. På mitt rollformulär har ja Rykte som en textruta där man skriver ner vad man har för rykte, både som en siffra och hur man är.
Men kanske den bör funka mer som en B-färdighet och inte någt man slår eller någon form av kombination. Har du utfört ett hjältedåt i ett område eller land så bör ju dit rykte där spridas snabbare och du blir mer igenkänd. Städer efter stora handelsvägar bör ju också ha större chans att höra talas om något hjältedåd. Har man Bard i gruppen bör ju denna kunna skriva en sång om dådet o då få det att sprida sig snabbare. =)
Jo, jag förstår vad du menar. Men jag hade bara tänkt att Rykte skulle ha samma skala som FV, Resurser och Maktvärde, inte att det skulle vara en färdighet som i EDD eller -91 års variant. Mest för att RP inte ska traska omkring med svårhanterliga värden som Rykte 200+ och liknande. Man kan ju inte bli mer känd än världskänd.

Vi får diskutera om man använder värdet till tärningsslag eller hur det nu ska fungera. Det lättaste är ju att använda just slag, med SG beroende på var man befinner sig och liknande.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Jo, jag förstår vad du menar. Men jag hade bara tänkt att Rykte skulle ha samma skala som FV, Resurser och Maktvärde, inte att det skulle vara en färdighet som i EDD eller -91 års variant. Mest för att RP inte ska traska omkring med svårhanterliga värden som Rykte 200+ och liknande. Man kan ju inte bli mer känd än världskänd.

Vi får diskutera om man använder värdet till tärningsslag eller hur det nu ska fungera. Det lättaste är ju att använda just slag, med SG beroende på var man befinner sig och liknande.
Jo att det ska va mellan 0-20 är ja också helt för
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:
Jo, jag förstår vad du menar. Men jag hade bara tänkt att Rykte skulle ha samma skala som FV, Resurser och Maktvärde, inte att det skulle vara en färdighet som i EDD eller -91 års variant. Mest för att RP inte ska traska omkring med svårhanterliga värden som Rykte 200+ och liknande. Man kan ju inte bli mer känd än världskänd.

Vi får diskutera om man använder värdet till tärningsslag eller hur det nu ska fungera. Det lättaste är ju att använda just slag, med SG beroende på var man befinner sig och liknande.
Jo att det ska va mellan 0-20 är ja också helt för
Låt oss köra på 0-20.
Men vi behöver ta hänsyn till spelare som inte vill bli kändisar.
Och även ta fram regler för hur man kan förändra någons Rykte (avancerade regler, jag har börjat pula på "Ränkesmideri")
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Och även ta fram regler för hur man kan förändra någons Rykte (avancerade regler, jag har börjat pula på "Ränkesmideri")
Låter riktigt bra. Det kan öppna upp för mer annorlunda kampanjer, med hovintriger och liknande. :D
Skriv svar