Moder Jord

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Moder Jord

Inlägg av Psipo »

Efter ett längre chatt med Peter idag så kunde jag äntligen ta några viktiga steg i utformandet av Tevatenu, Moder Jord, älvfolkens skaperska.

Tevatenu
Moder Jord är sprungen ur de urgudar som en gång skapade Altor och var den första att befolka Altor med sina barn - älvfolken. Tevatenu, tvärt emot vad många tror, skapade inte sina barn för att de skulle vårda naturen, skydda de goda eller bekämpa det onda. Älvfolkens uppgift var helt enkelt att bevara det som var. Moder Jord skapade så sina barn och skänkte dom olika gåvor, alverna fick evigt liv för de var de främsta, dryaderna fick makt över träden, satyrerna gavs musikens magiska gåva. Under en tid levde Tevatenu och hennes skapelser i perfekt harmoni. Ännu hade inte andra av de nya gudarnas folk upptäckt älvfolkens gåvor utan dyrkade dem som gudomliga väsen.
Men som gudar alltid gör så sneglade de girigt mot de andras domäner. Nya varelser började befolka Altor, giriga och hungriga. Snart stod älvfolkens riken i lågor och de drog sig undan. Tevatenu, som offrat mycket av sin kraft när hon skänkte gåvorna, drog även hon sig undan. Sådant är läget än idag...

Dyrkan
Tevatenu dyrkas inte så som människor hedrar sina gudomar. Älvfolken är en del av henne och behöver inte bevisa sig värdiga hennes vördnad. Det är ett ömsesidigt förhållande där både barn och moder behöver varandra. Istället så försöker älvfolken bevara Altor. De söker inte återställa den, även om många drömmer om svunna tider. De söker inte heller störta den, även om många styggelser befläckar den. Att bevara är för en alv samma sak som det oförändrade. Alver och älvfolk ser kritiskt på tekniska landvinningar, djup forskning och allt för omfattande användande av magierna. Alverna försöker bibehålla ett tillståndens status quo.
Det finns dock en styggelse som mer än någon annan förgrymmar älvfolken - nekromati. Världen är elegant konstruerad som ett stort kretslopp där allt har ett syfte. Något ges liv, och någots liv släcks. Om och om igen. Älvfolken själva är ett lysande exempel på detta. Annat är det med de odöda. Dessa vandrande döda har brutit mot naturens överenskommelse och trotsar själva Altors lagar. En alv måste alltid nedgöra odöda när dessa siktas och nekromanti kan i älvfolkens ögon aldrig leda till annat än undergång.
Senast redigerad av Psipo den 2007-03-09 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är vi säkra på att moder jord skall vara en ung gud? För mig är hon den enda guddom som är grundläggande nog för att kunna passa in som en gammal gud. Och det vore kanske schysst att ha med åtminstone en av de gamla gudarna för att visa på att det är en organisk värld där allt inte sker en masse och i hela kontingenter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

ung eller gammal

Inlägg av Mikael »

Yngst av de gamle eller äldst av de unge? Min röst faller på äldst av de unga.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bra text. Snyggt med de odöda.

Tycker att det skulle låta ganska bra med Moder Jord som en av de äldsta gudarna. Eller så är hon nåt helt annat, Skapelsen själv tex. Hon var fröet till livet, universum och alltet som de gamla gudarna sedan formade till Altor. Typ.
Senast redigerad av vije den 2007-03-08 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije skrev:Bra text. Snyggt med de odöda.
Definitivt. Inte så värst puttenuttigt: de är mest annorlunda. Och väldigt konsekvent :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: ung eller gammal

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Yngst av de gamle eller äldst av de unge? Min röst faller på äldst av de unga.
Ja, det var din sammanfattning som låg till grund för det. Som jag förstod dig:

Skapargudarna skapar universum
De nya gudarna befolkar den (nya gudar är kanske inte helt bra ord)
De unga gundarna försöker kontrollera den

Tevatenu faller in under kategori två, den äldsta av de nya gudarna. Terminologin är ju inte helt fastställd, men så ser ni hur jag har tänkt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: ung eller gammal

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev:Yngst av de gamle eller äldst av de unge? Min röst faller på äldst av de unga.
Ja, det var din sammanfattning som låg till grund för det. Som jag förstod dig:

Skapargudarna skapar universum
De nya gudarna befolkar den (nya gudar är kanske inte helt bra ord)
De unga gundarna försöker kontrollera den

Tevatenu faller in under kategori två, den äldsta av de nya gudarna. Terminologin är ju inte helt fastställd, men så ser ni hur jag har tänkt.
Skapargudarna skapar universum/multiversum/Altor, take your pick. De skapar också de första invånarna, som är allt för mäktiga, får hybris och sätter sig upp mot skaparna som skapar konfluxen och gör slut på hybrisarna. Lägre gudar (de nya) som ändå är gamla och mäktiga befolkar den med nya invånare. Tevatenu är först ut, äldst av dessa gudar. Girigare förmågor skapar girigare väsen och försöker ta kontroll över Altor. (De giriga är inte heller lika skickliga som Tevatenu så deras "produkter" blir inte av lika hög kvalité som älvfolken. Jo så ser jag det, tycker din sammanfattning var prick på.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Vilka är dessa första invånare som skapargudarna skapar?
Och hur skapas/uppstår de nya gudana? Kanske av skapargudarna...
Är det helt enkelt så att de första invånarna var de nya gudarna?
(Sorry om jag råddar här, har inte läst alla poster)

Håller dock med Peter om att Moder Jord gott kunde vara mera speciell än att hon bara råkar vara äldst eller först av de nya gudarna.
Jag skulle gärna se henne som uråldrigare, en vital och outbytlig del av skapelsen. Eller som skapelsen själv förkroppsligad/förgudligad på nåt sätt. Eller en av de äldsta/skaparna...

Men det är ju detaljer och det hela är ju bra och redigt som det är skrivet nu.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Dom första invånarna som skapades av dem som fortfarande kvarstår torde vara drakarna.

De övriga har försvunnit. Nämndes inte woddamiter eller liknande som något pre-historiskt i konfluxserien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Moder Jord

Inlägg av birkebeineren »

Först lite beröm:

Gillar detta med äldsta av dom yngre. Det ömsesidiga förhållandet mellan älvfolken och Tevatenu låter som det naturliga sättet mellan Moder jord och hennes barn. Att älfolken är försiktiga med alltför djupa studier (av vissa områden) låter rimligt och i tråd med det övriga du skriver.

Sen några funderingar:

Alverna skapades som de främsta; betyder det överordnade andra älvfolk, eller att de är de mest ...allsidiga, eller liknande?

Är tanken att älvfolken ett tag existerade som enda inteligenta varelse (evt med undantag av drakar och evt överlevande rester från den första skapelsen), innan dem andra gudarna befolkade Altor med "sina" varelser?

Trevligt! :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: ung eller gammal

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Skapargudarna skapar universum/multiversum/Altor, take your pick. De skapar också de första invånarna, som är allt för mäktiga, får hybris och sätter sig upp mot skaparna som skapar konfluxen och gör slut på hybrisarna. Lägre gudar (de nya) som ändå är gamla och mäktiga befolkar den med nya invånare. Tevatenu är först ut, äldst av dessa gudar. Girigare förmågor skapar girigare väsen och försöker ta kontroll över Altor. (De giriga är inte heller lika skickliga som Tevatenu så deras "produkter" blir inte av lika hög kvalité som älvfolken. Jo så ser jag det, tycker din sammanfattning var prick på.
Bra. Men efter att kollat Den lille metafysikern i Sinkadus 17 vill jag slänga in några "nya" element. Inget som går emot vad vi sagt hittills men lite nyansskillnader som ju ändå kan räknas som mer eller mindre officiella. En sammanfattning av artikeln:

viewtopic.php?p=1497#1497
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Moder Jord

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev: Sen några funderingar:

Alverna skapades som de främsta; betyder det överordnade andra älvfolk, eller att de är de mest ...allsidiga, eller liknande?

Är tanken att älvfolken ett tag existerade som enda inteligenta varelse (evt med undantag av drakar och evt överlevande rester från den första skapelsen), innan dem andra gudarna befolkade Altor med "sina" varelser?

Trevligt! :D
Tackar. :)

Alverna som de främsta behöver inte ge hierarkiska konsekvenser men de är ju de mest kraftfulla av älvfolken, såvitt jag vet. Jag har en idé om att de är Goianas "adel" men vi får se hur det blir med det. Om de verkligan var först ut vet jag inte men jag gillar idéen och den passar bra in i upplägget. Det förklarar enkelt hur alverna kunde göra som de ville under en längre period.
Håller dock med Peter om att Moder Jord gott kunde vara mera speciell än att hon bara råkar vara äldst eller först av de nya gudarna.
Jag skulle gärna se henne som uråldrigare, en vital och outbytlig del av skapelsen. Eller som skapelsen själv förkroppsligad/förgudligad på nåt sätt. Eller en av de äldsta/skaparna...
Det kan hon vara, men är inte det i de officiella källorna. Jag valde det för att det funkar och var så i "gamla" Ereb. Sedan går resonemanget lite emot Metafysikern. Som det är nu funkar Metafysikern precis som den är, vilket ju är trevligt. :) (Den en gud det referaras till i artikeln är Tevatenu på 3-4 ställen)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

borde inte Tevatenu ha spridit sig till en del människo kulturer, det är ju ändå moder jord, borde passa en del natur folk
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag tror att människorna har egna "moder gudinnor" och ser med skepsis på alvernas bevarande gudinna.

"Överhuvudtaget är ju alver lite konstiga, med tanke på att de stympar sina barn genom att spetsa deras öron och så pratar de så knasigt ljust och kvittrande. För att inte tala om hur de klär sig, i löv och med kvistar i håret och inte har de några får heller utan deras kläde är enbart från växtriket, lin, simmelsilke och bomull. Nä tvi vale för den knasiga alviska folken, ja de dyker upp här titt som tätt och lägger sina skogsvaktar näsor i blöt. Klart man måste röja undan sly, och hugga ner ett och annat träd om man vill ha värme på vintern, eller bredda åkern, må deras förstfödda bli snöpta så de försvinner."

Botvind Brave, berendisk bonde 609 e.O
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Moder Jord

Inlägg av skaraborgarn »

Vad händer när en halvalv dör då?
Skriv svar