Altor

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tjusigt! :D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Imponerande storlek (hur stor är filen egentligen i photoshop) och ser mycket lovande ut :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Clercon: Orginalet (dock inte den som jag har jobbat i) är ca 80000 x 42000). Den storleken håller dock endast kustremsan. Filen är 9,2 gb i Photoshop. :)

Den som jag har lagt upp här är 50% av det jag har jobbat med.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta! (nu med hav och akrogaliska land!)

Bild
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Vackert, Spelknepe! Är den skalenlig med tanke på Altors omkrets (ca 3000 mil)?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grisodlar'n skrev:Vackert, Spelknepe! Är den skalenlig med tanke på Altors omkrets (ca 3000 mil)?
Inte en aning! :D
Om det vore ett problem så är det bara att bredda havet så att den blir skalenlig!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Riktigt snyggt Spelknepe! :D

Ekvatorlinjen, alltså där klotet Altors midjemått är 3000 mil, går strax söder om Krilloan. Om du ritar uten linje där på kartan och använder havet mellan Trakorien och Jih-phun borde vi få rätt mått. När denna linje är dragen kan sen kartan eventuellt justeras i norr och/eller söder så att det blir 1500 mil upp till nordpolspunkten och 1500 mil söderut till sydpolspunkten. Dessa mått skulle göra kartan fyrkantig men om latituder och longituder markeras kan kartan beskaras till snyggast form samtidigt som rätta mått behålls (självklart blir ju kartan mer och mer "fel" ju längre mot norr respektive syd man kommer men det är ju sånt man får ta om man ritar en platt karta över ett runt klot. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker ni att denna kartan är riktig? Länder, vatten, geografi, etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det enda jag kan se är att Mörkerbergen och norra Jorpagnas gräns inte helt hänger samman.

Alvrikerna Goiana och Landori kan kanske namnges?

Feliciernas urhem Garumnos vore kul att se utsatt, inte för sin nuvarande betydelse men för sin historiska. Det är den lilla ön söder om Kamsun.

Pringuabukten utanför västra Samkarna kanske namnges?

Sen en fundering: Är det en ide att smalna av västra Altors polarområde så att det överensstämmer med östra Altors? Skulle kunna ge en hint om att kartan faktisk är över ett runt klot...

Du får även gärna sätta ut en avståndsskala som passar med Altors 3000 miliga midjemått. Även en svag markering av ekvatorlinjen strax söder om Krilloans läge.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Det enda jag kan se är att Mörkerbergen och norra Jorpagnas gräns inte helt hänger samman.
Ska gränsen gå vid bergen?
birkebeineren skrev: Alvrikerna Goiana och Landori kan kanske namnges?
Jepp!
birkebeineren skrev: Feliciernas urhem Garumnos vore kul att se utsatt, inte för sin nuvarande betydelse men för sin historiska. Det är den lilla ön söder om Kamsun.
Heter den fortfarande Garumnos? Är det den lilla ö som ligger sydväst om Kamsun, med ett prick väster om sig?
birkebeineren skrev: Pringuabukten utanför västra Samkarna kanske namnges?
Japp
birkebeineren skrev: Sen en fundering: Är det en ide att smalna av västra Altors polarområde så att det överensstämmer med östra Altors? Skulle kunna ge en hint om att kartan faktisk är över ett runt klot...
Japp, men det ska lite mer hav åt båda hållen tror jag. Annars ligger ju faktiskt Monturerna väldigt nära Jih-Pun! :)
birkebeineren skrev: Du får även gärna sätta ut en avståndsskala som passar med Altors 3000 miliga midjemått. Även en svag markering av ekvatorlinjen strax söder om Krilloans läge.
Check!


Ska vi ha Chronophia länderna i öst? Hängivnas Rike, etc...?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jorpagnas gräns gå vid bergen

Garumnos den lilla ö söder om den största skogen i Kamsun.

ja, alltför nära mellan Monturena och Jih-pun får det inte vara...

Kanske låta östra Altor vara helt namn- och gränslöst, möjligtvis med undantag för namnen på kontinenterna? Speglar Erebs (o)kunskap om östra Altor?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Kanske låta östra Altor vara helt namn- och gränslöst, möjligtvis med undantag för namnen på kontinenterna? Speglar Erebs (o)kunskap om östra Altor?
Ok, så Akrogal ska vara kvar, men alla namnen på Pandoras ska bort för de stämmer inte... eller? Jag vill gärna göra en världskarta som är sann - alltså inte utifrån vad de på Ereb tror/vet.

Så namnen på Pandaros ska vara sanna precis som Kardien och Barbia är i Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag menade kontinentnamnen: Jargal, Saneno och Pandaros. Tänkte att dessa kunde vara kända i Ereb.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Jag menade kontinentnamnen: Jargal, Saneno och Pandaros. Tänkte att dessa kunde vara kända i Ereb.
Det förstod jag, men som sagt, jag vill skapa en världskarta som ej är -utifrån- erebs perspektiv.

Så jag ställer frågan igen... "finns" länderna som jag har märkt ut på Pandaros, eller ska vi helt lämna det till "Chronophia världen" ?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att vi lämnar chronopiavärlden- särskilt sådant som wongostani (av många skäl..)
Skriv svar