Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

anniõ orsak s.
anõ ut prep.
ántei öppen adj.
anti byte s.
arlo knuff s
óho mitt s

tado sol s.
táho rörelse s.
tállin grepp s.
tanus regel s.
táttus ordning s.
tún levande adj

Pluppat ut några ord att leka med från wikin utan att för en sekund kika på grammatiken:)

Rörelse+Orsak: ungefär som verkan-konsekvens (jag slår honom i huvvet med min pinne, han ramlar i backen. Jag slår honom på benet med min pinne, hanramlar i backen) kanske mest likt tanno i stavelse eller uttal eller vad det nu blir av mina exempel.

Rörelse+Knuff: Ungefär som ovan

Rörelse+Byte: I rörelse, skifta positioner, skifta grepp på stav, skifta defensivt mot offensivt, skifta stackars angripen munk till nöjd gubbe som just slagit banditen i huvudet med pinne. Baserat på denna ordlek så skulle stridskonsten sannolikt bli ganska iögonfallande:)

Sol+öppen: Mycket cirkelrörelser med staven, men busen kan gå ned i både östlig och västlig riktning.

Regel+ut: öh, regel för slåsspinnar, motståndaren åker ut :roll: eller kanske mer ut som i utfall...eller nåt.

levande+mitt: En fast mittpunkt ur vilken den levande staven dansar och rör sig. Mycket "stabil" stridskonst. Handlar mycket lite om att avancera utan om att hålla marken, att inte vika sig eller tvingas backa. En perfekt Sven Duva material Art.

Levande+orsak: Anledningen till att överleva ett överfall.

Hmmm, mycket svammel och spån, men nåt ska vi nog hitta på:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Táho tanus (rörelseregeln) - vilket sammadraget snabbt blev tanno i folkmun. Detta är utifrån ordlistorna definitvt min röst. Vad tycker ni andra? :?:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Táho tanus (rörelseregeln) - vilket sammadraget snabbt blev tanno i folkmun. Detta är utifrån ordlistorna definitvt min röst. Vad tycker ni andra? :?:
Tycker det låter utomordentligt välklingande! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Horrah and hipp hipp!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Táho tanus (rörelseregeln) - vilket sammadraget snabbt blev tanno i folkmun. Detta är utifrån ordlistorna definitvt min röst. Vad tycker ni andra? :?:
Utmärkt! (Táhos tanus måste det bli förresten... rörelsens regel)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tanno-tekniken

I många kloster och munk-kommuniteter på Caddo praktiseras táhos tanus (röresleregeln) - det som i folkmun kommit att kallas för tanno. Tanno-tekniken är en enkel men enormt effektiv stavkampkonst, som inte lärs ut till annat än munkar tillhörande den caddiska grenen av den Lysande Vägen. Tanno anses nämligen inte som en stridskonst som existerar i sin egen rätt, utan som en del av den monastiska disciplinen som utövas av Caddos munkar.

Tanno-tekniken kännetecknas av vida svep med staven, och snabba oväntande anfall. Som regel använder man motståndarens styrka mot denne istället för att förlita sig på sin egen styrka. Tanno anses framför allt som en försvarsteknik, och det anses förkastligt att attackera en motståndare först. Däremot kan munkar dräpa sin motståndare i självförvar. Detta anses som en smärre synd, vilken måste bekännas inför munkens överhuvud eller andlige fader och sedan botgöras för. Botgörelsen för att dräpa någon genom tanno i självförsvar är i regel enkel - ett par dagars fasta och bön är som sed tillräkligt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt! :D

Några tankar om själva trästaven; längd, träslag, ev utsmyckning?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Trevligt! :D

Några tankar om själva trästaven; längd, träslag, ev utsmyckning?

Tannostaven är traditionellt gjord av olivträ eller caddo-ek. Den används även som vandringsstav av munkarna och har därför en bronsbeklädnad på ena ändan (botten) vilken både skyddar staven från slitage under långa pilgrimsfärder, och ger lite extra kraft i striden. Staven är vanligtvis ungefär lika lång som munken, och det är också gammal sedvänja att karva in citat från den Gyllene Boken och från Odos heliga följeslagare i staven. Staven anses helig och ges till munken under en lång ceremoni då denne genomgått hela tannoträningen som ny munk.

Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Pallin - Palin....

Skall jag ändra historien om ordens tillkomst (den kan ju helt enkelt grundats vid Pallinviken), kan den gode ordenstiftaren ha dränkt sig i viken och därmed döpt den (vilket kanske antyder en lite väl stor magnitud för den gamle stofilen + band med Arno snarare än Ekeborg) eller är det helt enkelt tillfällig ordlikhet?
Peter: Ledsen att jag inte besvarat detta förrän nu. Skulle vara kul om du kunde skriva något kort om S:t Palin (eller Káso Pallin som han heter på Caddo) och hans relation till Pallinviken eller staden Pallin. Pallin har ju enligt officiellt material en imponerande katedral. Skulle vara ganska coolt om orden grundades i Pallin... Skulle vara kul med en koppling i alla fall. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Namnet kan ju gått åt andra hållet också, dvs S:t Palin fick sitt namn från sin uppväxtby?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Namnet kan ju gått åt andra hållet också, dvs S:t Palin fick sitt namn från sin uppväxtby?
Det är också en idé. Vill gärna höra Peter spåna fritt här. Han är ofta full av intressanta uppslag och tankar. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev:Namnet kan ju gått åt andra hållet också, dvs S:t Palin fick sitt namn från sin uppväxtby?
Det är också en idé. Vill gärna höra Peter spåna fritt här. Han är ofta full av intressanta uppslag och tankar. :)
:oops: Bara en idé (skrap skrap med tån i gruset).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
anders skrev:
Mikael skrev:Namnet kan ju gått åt andra hållet också, dvs S:t Palin fick sitt namn från sin uppväxtby?
Det är också en idé. Vill gärna höra Peter spåna fritt här. Han är ofta full av intressanta uppslag och tankar. :)
:oops: Bara en idé (skrap skrap med tån i gruset).
Nej, nej, nej - ta det inte så! :D Hör gärna kreativa förslag, men i just den här frågan tänker jag ge Peter sista ordet eftersom S:t Palin är hans hjärn- och hjärtebarn. För all del Micke, fortsätt lufta dina idéer och tankar! Det är ju för sjutton det forumet är till för! :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Självklart är det Peters baby! (Och jag blev inte särskilt generad :wink: )
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Det är också en idé. Vill gärna höra Peter spåna fritt här. Han är ofta full av intressanta uppslag och tankar. :)



Och jag är som vanligt langsam att svara som en ziplodit i uppförsbacke.

Jag funderar pa tre lösningar:

1) Det finns ingen St: Palin. Orden grundades av den helige Hjallbrand fran Pallin, eller har nagon annan koppling till Pallin

2) Palinorden är ett skott av dalkisk lysande vägen, inte fastlandsgrenen. Pallin grundades som stad (vilken spred namnet till regionen) av rika palinriddare. (ev. senare schism pa grund av tankarna om magi)

3) Palin är född i och döpt efter Pallin. Palinriddare vallfärdar i lönndom eller öppet till Pallin, och lämnar donationer och konstverk till katedralen.

Nagon favorit? Andra förslag?
Skriv svar