Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så skall du inte ta det Regil, för det gör som du vet inte jag :D .

Skriver man något bra så får man beröm.
Skriver man något som ngn vill invända mot eller fråga om så får man höra det.
Om ingen skriver något så kan det bara bero på 2 saker:
1.Man skrev något som är OK, inte imponerande men acceptabelt.
2.Alla väntar på att ämnesansvarige skall komentera först eller man har inget att tillägga.

(...tja 3e är ju det som förekommer på andra forum, tystnadens mobbing, men det skiter vi i här.)

Så min tolkning är att när inte heller den ämnesansvarige reagerar på några veckor så har man skrivit något som accepteras, men kanske var det inte det mest intressanta eller spännande. Tyst godkännande helt enkelt. (Tyst kritik fungerar sällan eller aldrig :roll: .)

Det gäller att tänka positivt! :D
Senast redigerad av Mikael den 2007-10-30 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Instämmer med Mikael, det behöver inte vara dåligt för att ingen svarar. För egen del känner jag att jag inte har så mycket att tillföra när det gäller diskussionerna om Ransard, Raner och Sarder, iaf för tillfället. Tycker dock att dina funderingar är intressanta och ditt upplägg kan ju leda till en del tankar om människovärde osv hos spelare, vilket ju inte är helt fel. Annars är ju de flesta fantasy- världar/länder rätt tungt influerade av västvärldens humanism/individualism, men nu är jag nog på väg att spåra ur lite... :P

Lite OT, men det kanske skulle vara en bra idé att försöka införa en policy att iaf den enskilde landsansvarige försöker besvara alla inlägg som görs i den aktuella landstråden. För alla kan ju inte vara aktiva i varenda tråd, även om en del verkar klara av det. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag personligen är en latmask. Skummar igenom trådar och låter ämnesansvarig kommentera.

I väldigt många fall tänker jag även: "hinner inte svara nu, men jag svarar senare" ...och sen glömmer man bort tråden eftersom där är några andra nya trådar som man börjar fokusera på.
Ska försöka bättra mig Regil! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Trevliga svar!

Innan jag skriver något annat så vill jag bara säga att jag tycker att ErebAltor är ett bra forum där folk har en trevlig attityd. Men det är uppenbart att välskrivna och kreativa inlägg får mer och omedelbar respons, än mer medelmåttiga texter. Detta är varken konstigt eller fel, det är snarare oundvilkligt om man inte vill börja ge negativ kritik i större omfattning. Vilket givetvis är en riktigt dålig idé.

Nåja. Nog om detta, åter till Ransard.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

..och det är ju jag som är ämnesansvarig :oops:

Sanningen är den att jag inte har hunnit jobba ngt aktivt med Ransard på en stund. Jag skulle behöva sammanfatta det som finns hitintill, officiellt och nytt för att hitta alla röda trådar etc, men det har inte givits tillräckligt med tid för det.
Däremot så finns det ju alltid några minuter om dagen att skumma igenom andra trådar och komma med små inlägg och feedback, ngt som jag försökt bättra mig på senaste tiden (Vem vill vara Magillersk fogde för alltid...)

Just nu spelar vi dessutom i Berendien, så när jag hinner lägga lite sammanhängande tid, så går mycket åt förberedelser och reflektioner kring den kampanjen.

Angående Regils förslag så tycker jag att det är en intressant infallsvinkel. Jag säger dock vare sig bu eller bä ännu, då jag vill hitta den ransardiska själen och se om det passar min tanke eller ej.

Jag tar tacksamt fortfarande emot alla typer om förslag och infall på områdets alla...öh, områden.

Jag har funderat senast lite på Alerien och Timora. Hur deras kultur sett ut förr och hur den har påverkats av erövringarna. Hur dom klassas in i den "andra" kasten (sarder?). Jag fick ju ett rejält inlägg om Alerien i början av diskutionen som jag fortfarande står och velar vid hur mycket jag vill nyttja och hur mycket som jag tycker diffar från det Ransard som nu är under uppsegling.

Aesirreligonen är ju också högintressant att jobba vidare på då ransardernas gudstro faktiskt är en stor del av deras framgång och därför borde ge ett ganska religöst folk. Alltså hur Aesirtron påverkar dagliglivet annat än avsaknaden av rädsla för döden.

Och så sitter jag och väntar lite smått på "ransardiskan" även om det mest är ett svepskäl för att kunna maska lite :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:..och det är ju jag som är ämnesansvarig :oops:

Sanningen är den att jag inte har hunnit jobba ngt aktivt med Ransard på en stund. Jag skulle behöva sammanfatta det som finns hitintill, officiellt och nytt för att hitta alla röda trådar etc, men det har inte givits tillräckligt med tid för det.
Däremot så finns det ju alltid några minuter om dagen att skumma igenom andra trådar och komma med små inlägg och feedback, ngt som jag försökt bättra mig på senaste tiden (Vem vill vara Magillersk fogde för alltid...)

Just nu spelar vi dessutom i Berendien, så när jag hinner lägga lite sammanhängande tid, så går mycket åt förberedelser och reflektioner kring den kampanjen.

Angående Regils förslag så tycker jag att det är en intressant infallsvinkel. Jag säger dock vare sig bu eller bä ännu, då jag vill hitta den ransardiska själen och se om det passar min tanke eller ej.

Jag tar tacksamt fortfarande emot alla typer om förslag och infall på områdets alla...öh, områden.

Jag har funderat senast lite på Alerien och Timora. Hur deras kultur sett ut förr och hur den har påverkats av erövringarna. Hur dom klassas in i den "andra" kasten (sarder?). Jag fick ju ett rejält inlägg om Alerien i början av diskutionen som jag fortfarande står och velar vid hur mycket jag vill nyttja och hur mycket som jag tycker diffar från det Ransard som nu är under uppsegling.

Aesirreligonen är ju också högintressant att jobba vidare på då ransardernas gudstro faktiskt är en stor del av deras framgång och därför borde ge ett ganska religöst folk. Alltså hur Aesirtron påverkar dagliglivet annat än avsaknaden av rädsla för döden.

Och så sitter jag och väntar lite smått på "ransardiskan" även om det mest är ett svepskäl för att kunna maska lite :wink:
Det finns ju en del ransardiska i detta inlägg: viewtopic.php?p=9370&highlight=ransardiska#9370
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag sa ju att det mest var ett svepsjäl :oops: :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

..och det är ju jag som är ämnesansvarig
Hehe... det var inte riktat mot dig Fafnir, utan snarare en allmän fundering. Iaf tror jag det är särskilt viktigt när det är nyare medlemmar som skriver inlägg att vi tar oss tid att besvara dessa för att få dem att känna sig välkomna och få dem att fastna i vårt träsk. En ny medlem som skriver ett inlägg som ingen svarar på kanske inte känner sig så välkommen eller så tror han/hon att hon inte har något att bidra med och söker sig vidare, och vi går kanske miste om en framtida idéspruta... men men, detta är väl lite OT i denna tråden.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Jag sa ju att det mest var ett svepsjäl :oops: :wink:
Behöver du fler ord kan du alltid hitta på några själv. Här är vad jag har utgått ifrån till ordlistan i språktråden:

Vokaler:
a, â, e, i, î, o, u, û

Dubbla vokaler:
au, eo, ou, ui, uo
varav förekommande i början av ord:
au, ou

Konsonanter:
b, bh, ch, d, dh, g, h, k, l, m, n, p, ph, r, s, t, th, w, y, z

Vanliga konsonantkombinationer:
cht, chz, dz, kn, kr, kw, lk, lt, lz, nkl, nn, phl, pl, pr, rk, rt, sk, st, sw, tr, zd, zw
varav förekommande i början av ord:
br, kn, kr, kw, phl, pr, sl, st, tr, zw

Att märka:
Verb slutar på –ana
En adjektivändelse är –lich, som betyder ung. samma sak som –lig på svenska (t.ex. i hemlig eller farlig).
Många substantiv (men inte alla) slutar på –z, -a eller –o.

Vill man skapa ett ord är det bara att pussla! (Eller så använder man den här generatorn.)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Amazing as vanligt...

Då är jag väl ett svepsjäl kort, antar jag :lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Amazing as vanligt...

Då är jag väl ett svepsjäl kort, antar jag :lol:
Heh... Jo det är du minsann :twisted:

Själv tror jag att det iofs är bättre om den som skriver om ett land också hittar på ord till landet. I ordlistan är alla ord germanska (men muterade något). Detta är tänkt som ett slags germansk kärna i ransardiskan. Jag föreslår att resten inte är lika uppenbart germanskt. Jag är egentligen inte så förtjust i fantasyspråk som är snodda rakt av från ett riktigt språk.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad sägs om att "grip" heter krîpha, men att det givetvis finns särskilda ord för "gripunge", "hongrip", "hangrip", "stridstränad grip", "vild grip" osv. ungefär som vi har hingst, märr, föl osv för att referera till hästar på svenska?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Adragoor skrev:Vad sägs om att "grip" heter krîpha, men att det givetvis finns särskilda ord för "gripunge", "hongrip", "hangrip", "stridstränad grip", "vild grip" osv. ungefär som vi har hingst, märr, föl osv för att referera till hästar på svenska?
Ypperligt.
Och ytterligare särskila ord för svart grip, vit grip, ung grip, veteran grip etc för att understryka deras vikt för samhället
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Ransarder är ett folk. Ransarder är två folk. Bestående av Raner och Sarder där de olika folken har olika syften i livet. Båda behöver varandra. Så skulle det kunna vara en fin symbios, med något slags kastsystem. Men då tänkte jag på svaret på Alendors fråga och jag skulle vilja förtydliga det såhär:
Hur ser Ranerna på Sarderna? - Med stolthet. Ranerna är mycket stolta över att ha ett sådant starkt dugligt ochh kunnigt folk som Sarderna som jobbar åt dem. Ranerna är mycket stolta över sina sarder. På samma vis som en mongol är stolt över sin hästjord eller en echt är stolt över sina hundar. Det finns dock inte ett spår av jämlikhet eller medmänsklighet i förhållandet. Sarderna har ett värde endast i relation till Ranerna. Normalt sett är man stolt om Sarderna är välmående och lyckliga. Men i en pressad situation är man beredd att, med viss sorg, avliva så många som behövs. Men blir ledsen, men känner ingen skam. Relationen är den mellan ett människa och ett djur. Jag skulle gärna se att det fanns någon form av ägande i förhållandet. kanske kan Sarder och Raner tillhöra samma klan, så att klanöverhuvudet är ansvarig för både Sarder och Raners väl och ve. Jag tänker mig också att en Sard inte är personligt ansvarig för sina handlingar. Istället för att döma sarder för begågna brott så ser man rationellt på omständighterna. Ifall beteendet beror på dålig behandling från den ansvarige Ranen så får denna straffet. Ifall man anser att beteendet går att korrigera gör man vad som krävs i form av bestraffningar eller belöningar, utan pekpinnar eller förebråelser. Ifall beteendet inte går att korrigera avlivas Sarden.

Jag tänker mig här att relationen präglas av symbios. Raner och Sarder lever inte åtskilda med mer än en gårdsplan. Kanske kontrollerar Ranerna även Sarders reproduktion för att avla fram dugliga exemplar.
Sarderna ser upp till Ranerna. De har sedan barnsben fått lära sig att se på dem som sina allvisa fäder. Att ifrågasätta en Ran är otänkbart. Sarderna är mycket stolta över sina alltigenom fantastiska herrar och brukar skryta om de mest fantastiska Ranska krigarna i sin klan.
Som någon skriver längre upp så blir det så alltför ofta att man snabbt läser igenom och sedan glömmer att kommentera. Så tillexempel i detta fallet! :(

Förhållandet du här beskriver mellan raner och sarder låter som ett mellan fria och trälar, men med skillnaden att trälarna (sarderna) accepterar läget och ser det som helt naturligt.

Varför?

Skulle religionen kunna vara orsaken?
Har Aesirtron i Ransard utvecklats på sådant vis att det är gudarnas vilja att sarder skal lyda under raner? Är rentutav ranerna kopplade till aesirerna och sarderna till vaenirerna?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Egentligen är det ju ett vettigt vidare tänk på det läge som jag beskrev innan, att ranerna ägnar sig i stort enkom åt krig å bodybuilding, varför sarderna behövs som allt annat. Ranerna behöver sarderna och beter sig därför inte värre en vad som behövs mot dem.

skillnaden mellan mitt grundtänk och det förslag som rehil kom med är väl klumpigt sammanfattat:

Ranerna är stolta över sina sarder: Och visst, varför inte. Jag gillar jämförelsen med djur etc.

Sarderna är egendom: Det är väl här jag velar. I mitt grundtänk är det två samhällen i en nation. Ranerna gör allt kul(slåss) och sarderna allt okul(odlar, skördar, sular skor, flätar korgar, handlar, pysslar med politik etc). Jag velar lite mellan vad som är coolast.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar