Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bara för att Regil och Fraxinus varit så hjälpsamma med Caddo...

Zorakins undersköna drottning Gertlinn (av kardisk börd):

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket, mycket söt! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vi kan också observera att klänningen följer echtisk tradition med inlagda geometriska- och blomstermönster.

PS Jag har blivit erebosisk köpman... :(
(En skymf för en sann echt) :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Vi kan också observera att klänningen följer echtisk tradition med inlagda geometriska- och blomstermönster.
Tänkte precis på det! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hur är det... Finns det "druider" från den gamla tron kvar i norra Kardien? Tycker jag skulle vara koolt! Kan inte tänka mig en bättre plats för just druider.

Här kommer i så fall en bild på en sådan druid som vågat sig in i Gladaskogen för att rådfråga de gamla andarna. Tyvärr frågade han älvorna om vägen - och sedan dess är det ingen som sett till gamle Hasrinaxx. :D

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-01-04 04:20, redigerad totalt 4 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Hur är det... Finns det "druider" från den gamla tron kvar i norra Kardien? Tycker jag skulle vara koolt! Kan inte tänka mig en bättre plats för just druider.

Här kommer i så fall en bild på en sådan druid som vågat sig in i Gladaskogen för att rådfråga de gamla andarna. Tyvärr frågade han älvorna om vägen - och sedan dess är det ingen som sett till gamle Hasrinaxx. :D
Snygg bild som vanligt!

Vi har diskuterat pentiska druider i gladaskogen förut.och hurvid det finns rester av gamla tron kvar i norra kardien. Jag har vacklat lite fram och tillbaka här.

men, druiden skall vi nog få in. tänk om han är pentisk och inte alls råkar illa ut när han rådfrågar älvorna utan vet hur han skall handskas med dem och får reda på det han vill veta?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Här kommer i så fall en bild på en sådan druid som vågat sig in i Gladaskogen för att rådfråga de gamla andarna. Tyvärr frågade han älvorna om vägen - och sedan dess är det ingen som sett till gamle Hasrinaxx.
:D
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

YES! Pentiska druider! Snälla... :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:YES! Pentiska druider! Snälla... :)
and the man from Cardia says - Yes!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har i nuläget inte så mycket tankar om druiderna. Kan dock spåna lite. De måste ju ha en annan religion. Vilken är det? Är det parbagerna eller någon form därav? eller något nytt? De kan ju också ha skapat något delvis nytt ur vad de har sett i skogen. Gamla lämningar, möten med uråldriga varelser kan ju faktist ha lämnat avtryck och gjort druiderna långt mer medvetna om Altors metafysik än de flesta andra av dess invånare.

Eller sysslar de med avgudadyrkan av något av de uråldriga väsen som döljer sig i skogen? Någon "ande" som de tillber, uppsöker för att få råd, som talar till druiderna på det låga språket.

Så är religionen penternas sedan urminnes tider, eller något nytt, en syntes av gamla tron med nya erferenheter?'

Blandar man ihop religioner med de erferenheter som gör att man kan överleva i Gladaskogen? Tar deras vidskeplighet religiösa uttryck? Tillber man skogstomtar, stennissar, gråknytt, älvor, trädandar och woddamiter (eller något likande).

För övrigt - älvor i altor ser ut som på bilden på druiden. jag vill förståss ha älvor som dansar i dimman och samlas vid tjärnar också. vad heter de?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Alkemi beskrivs i Aidne - och jag undrar om inte druiderna kan vara något av experter i området på denna konst. Jag säger bara Miraculix! :) Sedan är väl frågan vad penterna och annat folk i norra Kardien trodde på innan LV introducerades....
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Alkemi beskrivs i Aidne - och jag undrar om inte druiderna kan vara något av experter i området på denna konst. Jag säger bara Miraculix! :) Sedan är väl frågan vad penterna och annat folk i norra Kardien trodde på innan LV introducerades....
Jag har faktist hela tiden tänkt lite samma sak- att penterna skall vara Kardiens främsta örtkännare, det är ur Gladaskogens dunkel som de flesta läkeörter, droger och gifter som används i Kardien kommer.

Det går ju att kombinera med storkok av diverse intressanta saker.

men de har knappast ekolvar, brännare, tuppfotar, rundkolvar, spatlar, destillationsapparater och liknande som vi (al)kemister använder oss av :wink:

Visst kan vi se druiderna röka lite svampar innan de går för att rådfråga oraklet?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Näe, där kan jag hålla med. Druidisk alkemi skiljer sig mycked från den "vetenskapliga" alkemin som ofta beskrivs. Örter, rötter och enorma bronskkittlar... Och fladdermusvingar, urinblåsor från jättespindlar och satyrsvett naturligtvis! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Alkemi: bara det inte blir för mycket Miraculix. Vi får se upp lite här...

Religion: dyrkan av de gamla gudarna som utvecklas när de tar steget in i Gladaskogens dunkel är väl vad jag lutar åt

men, jag väntar lite på kommentarer. Mikael, Birke mfl...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Du skrev tidigare nåt om drakägg och drakar komna ur Gladaskogens tidlösa djup, och jag funderar om drakar kunde kombineras med druiderna på nåt snyggt sätt, typ drakadyrkan, alkemi med målet att uppnå drakarnas vishet el.dyl??

Kanske det kunde kombineras med d egamla gudarna/väsen som kanske var buddies med drakarna eller var drakar själva?

Lite lösa funderingar....
Skriv svar