Boris skrev:[
skulle du kunna på regelforumet beskriva lite hur dina "drömregler" skulle se ut
jag vet att du nu spelar i trakorien med Burning Wheel regler (har ingen koll på dom) är det dom som passar bäst för dig eller fattas det nått i dom
BW är visserligen ett system, som är grymt bra, men ffa är det en vision om ett annat sätt att spela på. Jag vet att många är fullt nöjda med hur de spelar och det är bara bra. Jag insåg för en tid sedan att jag ville få ut mer av mitt spelande, att det fanns massor av gamla konventioner som inte fyllde någon funktion (den värsta är "Regel 1: SL har aldrig fel. Regel 2: Om SL har fel, se regel 1"). Många av dessa konventioner grundmurades och förstärktes genom åren utan att spelet för mig blev roligare, snarare tvärtom. Men främst handlar det om drama. Som någon sa för ett tag sedan, "inom litteraturen har det varit passé i hundra år med platta karaktärer och linjära ändelseförlopp, men i rollspel är det the shit".
För mig är BW ett stort steg på vägen för att uppnå drama under intressanta former.
Burning Wheel är ett regelsystem som delvis bygger på Forgeteorierna. I BW är det spelarnas karaktärer som är huvudpersoner och spelarna som driver storyn. Fokus ligger på drama. För att citera Oskrivna blad (som ni kan ladda hem från wrnu) så är det intressanta i BW vem din karaktär är, inte vad han kan. Karaktärens drivkrafter och mål formaliseras i regler (för att citera Oskrivna Blad igen så är budskapet i många andra spel att eftersom det inte finns regler för annat än KP och FV så är resten inte lika viktigt, "ni får hitta på något själva") och är SL´s främsta verktyg för att skapa en story som griper tag i både spelare och karaktär.
Andra viktiga nyckelord är tema och konflikter. Genom att skapa konflikter kring RP´s BITs (Belifs, Instincts, Traits) skapas ett djupare tema som ex. svek, försoning, svårigheten med att älska en vätte, släkten är värst eller ingenting är heligt. Alltså vad som heslt beroende på BITs och konflikt.
Psipo skrev: För att citera Oskrivna blad (som ni kan ladda hem från wrnu) så är det intressanta i BW vem din karaktär är, inte vad han kan. Karaktärens drivkrafter och mål formaliseras i regler (för att citera Oskrivna Blad igen så är budskapet i många andra spel att eftersom det inte finns regler för annat än KP och FV så är resten inte lika viktigt, "ni får hitta på något själva") och är SL´s främsta verktyg för att skapa en story som griper tag i både spelare och karaktär.
Rickard skrev:
Jaha, så det är du som är Traffaut på Rollspel.nu. Det borde jag nästan ha förstått. ^^
Inte minst med tanke på min signatur där...
Äsch, har ju inte signaturer eller avatarer "påslagna" där. Typiskt att min stora bedrift kan nedgöras sådär (såg att du hade skrivit "designer" på båda forumen - en här i samlingstråden och sedan i din profil på Rollspel.nu). Fast nu kan jag ägna saker åt annat istället. Profilknäckning var tydligen inte min grej.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem? Matiné (läs reglerna)
Jag har ryktesvägen hört att några som är involverade eller iaf engegerade i erebprojektet spelar eller ska spela i Ereb med BW-regler. Har ni lust att ge er till känna och berätta hur det går?
En av spelarna i våran spelgrupp (som förövrigt är SL i Mutant) har köpt BW. Jag ska låna det av honom och kika egenom, varefter det sannolikt kommer påverka vårt spelsätt och regeltänk.
Just nu exprimenterar vi en hel del med spelsätt och "tänk" ganska mycket, inspererade av debatterna här.
Nu är vi inne i en mutantkampanj, så jag tror inte att vi reser tillbaka till ereb förräns i maj, juni. Jag har inte heller uppdaterat sista krönikeinlägget, (efilips är flitigare med krönikan än jag ), men våra förehavanden i Berendien och Pyri går att läsa om här: http://efilips.freeforums.org/
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jag är själv mäkta inponerad av flera delar av BW. Särskilt hur Beliefs och Instinct direkt påverkar spelat. Att rollpersonens bakgrund har en direkt regelmässig funktion i spelet tycker jag är helt lysande. Att BW driver på spelarna att själva skapa "konflikter" som leder spelet framåt är helt fantastiskt.
Sen finns det åtskilligt annat i BW som jag tycker mindre om, men eftersom Fafnir precis fick böckerna skall jag inte ventilera dessa här och nu, då det kan påverka hans läsning
Jag gillar BW stridsystem åtminstonde i teorin men har en känsla av att det är rätt regeltungt och inte så smidigt. I den av fafnir ledda DoD kampanjen kör vi nu med ett hemasnickrat stridssystem, som jag tyckte fungerade utmärkt då vi testade det förra spelmötet, det var både smidigt, dödligt och framförallt och viktigast inbjöd till rollspelande under striden.
Psipo: jag läste med spänning dina inlägg på mutant forumet angående er Burning Wheel / trakorien kampanj. Hur gick det sen?
efilips skrev:
Psipo: jag läste med spänning dina inlägg på mutant forumet angående er Burning Wheel / trakorien kampanj. Hur gick det sen?
Dessvärre brast det. En i spelgruppen hade väldigt svårt att förlika sig med Trakorien som spelmiljö och hellre än att tvinga på honom settingen så spelade vi annat. Det har inte blivit mer BW än dock, men det kommer alldeles säkert. Burning Warhammer ligger nära till hands. Själv ser jag inte så många luckor i systemet och tycker det är en mjuk övergång från mer konventionellt spelande till storyorienterat spel där allas vision är lika viktig.
Burning warhammer ?? är det nått som finns eller lät det bara fint
om ni har kört det kan du ge några tips och hur det funkar, har dålig koll på BW men söker ett annat system till warhammer
Hans skrev:
Burning warhammer ?? är det nått som finns eller lät det bara fint
om ni har kört det kan du ge några tips och hur det funkar, har dålig koll på BW men söker ett annat system till warhammer
Det blir Burning Warhammer om man spelar WFRP med Burning Wheel. Köp böckerna och kolla. De passar väldigt bra till Old World.
Dessutom finns det en jeppe som har gjort formulär i Warhammerstil till BW. De finns på nätet någonstans, men annars har jag dem i någon mapp i datorn.