Vita fläckar - Allmän diskussion
Skulle ju kunna finnas en hel del saker i dessa områden.
Det behöver ju inte va nå mystiskt eller fasansfult utan helt enkelt ett nytt land?
Ett nytt land kan kanske va lite trist eller svårt att få in då det kräver relationer med andra länder som inte står skrivet där, fast det går ju o fylla i som extra i detta lands beskrivning.
Hade ja vart bätre på o skriva ne saker o få till en text så har man ju några ideer. Tror en haar dykt upp i en annan tråd för området runt Staden O.
Det behöver ju inte va nå mystiskt eller fasansfult utan helt enkelt ett nytt land?
Ett nytt land kan kanske va lite trist eller svårt att få in då det kräver relationer med andra länder som inte står skrivet där, fast det går ju o fylla i som extra i detta lands beskrivning.
Hade ja vart bätre på o skriva ne saker o få till en text så har man ju några ideer. Tror en haar dykt upp i en annan tråd för området runt Staden O.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Jag skulle personligen rösta emot att behålla vita fläckar. Vi gör dem istället till välgenomtänkta "ruinområden" eller spännande obyggd. Utvecklade geopolitiska länder under de vita fläckarna skulle påverka allt i Ereb!Mikael skrev:Skall vi återigen ha vita fläckar, men med ett antal förslag från hugade idémakare? Om det beslutas om detta (föreslår omröstning på en vecka för att se vad medlemmarna tycker) så säg till så skall jag ta bort saker ur Kronologin/Historien.
EDIT: Tycker det är en mycket bra idé att sätta upp en omröstning.
Senast redigerad av anders den 2007-08-22 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ja tycker nästan att det ska va vita fläckar, kanske tom synas som så på Ereb-kartan. Sen kan folk göra en liten historia eller teori om vad som finns där under o rita dit sin egna karta till det.
Roligare om man behåller så mycke som möjligt av gammla Ereb Altor och dess karta.
Är min röst iaf.
Roligare om man behåller så mycke som möjligt av gammla Ereb Altor och dess karta.
Är min röst iaf.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Tror jag förstår hur du tänker, och samtycker till att utförliga beskrivningar av vita områden skulle påverka mycket i övriga Ereb, men tanken är att inga beskrivningar skal vara officiella utan vara förslag till alternativ.anders skrev:Jag skulle personligen rösta emot att behålla vita fläckar. Vi gör dem istället till välgenomtänkta "ruinområden" eller spännande obyggd. Utvecklade geopolitiska länder under de vita fläckarna skulle påverka allt i Ereb!
Som Brior tidligare här skriver så var ursprungstanken med vita områden att lämna dessa till den enskilde SL att fylla ut, och detta konceptet är det mitt förslag att behålla, men samtidigt ge olika alternativ på beskrivningar av områderna att välja emellan!
På så vis så ges alla landkonstruktöre en möjlighet att få med "sitt" land även i detta vårat nya Ereb.
Att beskriva ett sådant område med en logisk och fungerande sammanhang med resten av världen blir självklart en utmaning om det samtidigt inte skal "binda upp" företeelser i det officiella materialet, men jag tycker att det bara bidrar till kreativiteten i världsskapandet.
När det gäller beskrivningen av det vita området mellan Zorakin och Jorpagna skulle jag nog personligen välja mäster Mikaels förslag men det skulle vara mitt val och inte ett officiellt från projektets sida.
Förstår ni eller skal jag vara tyst och heller gömma mig i de narguriska skogarna?
Jag måste ännu en gång ventilera min frustration över de vita fläckarna. Jag är mycket medveten om ÄS/Targets ursprungliga tanke med att det är upp till varje SL att fylla i med vad de känner för i sin kampanj. Men är det så nödvändigt?! Vilken annan rollspelsvärld har behövt det! (Ja, ja... det finns säkert någon annan, men själv anser jag det totalt onödigt)
Vita fläckar bidrar till lapptäckessyndromet och en ofärdig värld!
Enda anledningen (i mitt tycke) till att ha vita områden är för att de de facto inte är kartlagda. Om drakar innehar områdena, eller om det är osande och livsfarliga svavelträsk - då är det förståligt. Att området mellan Jorpagna och Zorakin (norr om Erebos) är en vit fläck är mest obekvämt. Det är en mycket strategisk plats, och att fylla den med ett "eget" land skulle påverka allt i Kopparhavsområdet.
Jag slår ännu en gång ett slag för att beskriva de vita fläckarna, men inte att göra dem till nya nationer - utan snarare spännande äventyrsplatser, vild och otämjd utmark och gamla fornlämningar från svunna imperier...
Vita fläckar bidrar till lapptäckessyndromet och en ofärdig värld!
Enda anledningen (i mitt tycke) till att ha vita områden är för att de de facto inte är kartlagda. Om drakar innehar områdena, eller om det är osande och livsfarliga svavelträsk - då är det förståligt. Att området mellan Jorpagna och Zorakin (norr om Erebos) är en vit fläck är mest obekvämt. Det är en mycket strategisk plats, och att fylla den med ett "eget" land skulle påverka allt i Kopparhavsområdet.
Jag slår ännu en gång ett slag för att beskriva de vita fläckarna, men inte att göra dem till nya nationer - utan snarare spännande äventyrsplatser, vild och otämjd utmark och gamla fornlämningar från svunna imperier...
Jag ser fördelar med bägge idéerna, men lutar nog åt att fläckarna skall beskrivas. Känns ändå lite som syftet med erebaltor.se. Om man vill behålla större valfrihet för SL så kan man ju begränsa beskrivningarnas detaljer. Vilda områden utan gränsbundna riken förespråkar jag också. (Sedan är det en annan sak att det kan finnas själutnämnda härskare som ser gränser, men inga "erkända" sådana.)
Instämmer till fullo. Icke-mänskliga raser (t.ex. halvlängdsmän), ogästvänligt område (t.ex. träsk, vulkanisk mark), hemsökta ruiner, monster, svartfolk (vad det nu är... ), otillgänglig skog.... Listan kan göras hur lång som helst.Spelknepe skrev:Ok, men isåfall som Anders föreslår bör det innehålla ruiner, exotiska varelser eller något annat som är orsaken till att ett land inte har ockuperat området.
Om Terro Oros tror jag att jag har skrivit att både Exarken i Ekeborg och Jorpagniska furstar hävdar överhöghet över området, men att det är för vilt för att ha verklig makt över. Sedan har de gett kullens folk självstyre. "Ociviliserade" stammar av människor, utstötta från sina hemländer, fredlösa och överlevande från områdets fallna riken, drabbas årligen av svartfolksplundringarna. Rövarband av mänsklig sort förpestar också deras liv. Sannerligen ett svårbemästrat land. Att hålla svartfolken borta skulle kosta enorma summor som ingen herre ännu ansett det vara värt.
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Eder bryter man inte hur som helst.Bergdahl skrev:Birke, du har mitt stöd för dina vita områden, men jag har lovat mig själv att lägga min månsabel på hyllan och leva ett stillsamt liv så jag kan inte kämpa vid din sida min narguriske broder...
Tänk dock vad vi med månsabel och långyxa kunnat uppnå?!