Postat: 2009-11-13 07:33
Nu finns reglerna tillgängliga för de intresserade. Där får ni även se hur boken ser ut, både ut- som invändigt. Jag har dessutom ändrat alla trasiga länkar här i tråden och skapat en omröstning.
Snart allt du vill veta om Ereb Altor
http://forum.erebaltor.se/
Kunskap: två vapen används som närliggande färdighet.Oden skrev:Används "Två vapen" färdigheten som en närliggande färdighet? Eller fungerar den som en gräns för hur "bra" man viftar med vapnen (ala gamla dod)?
Använd alltid högsta värdet.Det sekundära vapnets bonus, räknas den in i varje handling eller får man helt enkelt välja vilken bonus man tar, alternativt se det som en försvarsbonus likt en sköld?
Skapa en rollperson men låt värdena tala för båda. Vid strid kan hunden sägas angripa motståndarna eller avvärja dem. Är ni inne på att hunden ska ge bonus skulle jag helt sonika låta den vara en inriktning - Kunskap: Glufs - och så får hunden ge bonus till relevanta värden. Så hade jag personligen löst det.En annan fråga handlar om djur. I detta fall en enorm byracka som navigatören släpat med sig på båten vid namn "Glufs". Det var en diskussion hur man "skapade" följeslagare av denna typ. Det verkar luta åt att göra den som en vanlig gubbe med mindre poäng och så får navigatören helt enkelt spela två "gubbar" (han ville verkligen ge Glufs ödesförmågorna "Bedjande ögon" och "Allätare" men vi får se ).
Jag skulle köra som du. Rustningsreglerna som finns på hemsidan fungerar enligt de reglerna. En nackdel blir dock att fysiknivåkravet också blir höjt, då det är baserat på bonus. Alternativt kan ni använda förmågan Ägodel.Den tredje frågan gällde föremål till exempel vapen som ger någon slags bonus. Ett normalt svärd har t.ex två (2) i bonus. Detta antar jag är ett hyfsat normalt svärd. Hur hanterar ni bättre vapen som exempel välsmidda, mästersmidda eller smidda i bättre råmaterial? Som förslag gavs +1 eller +2 för mästarsmidda föremål och möjligen +1 för bättre råvaror.
Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?Sista frågan är en detaljfråga om rollformuläret. Det märktes att när det gällde kunskapsfärdigheten behövdes det ofta skrivas på baksidan när folk lärde sig flera detaljkunskaper som inte kunde bakas in i en mer heltäckande färdighetsbeskrivning. Det var även vissa kunskapsfärdigheter som tycktes passa in under andra grundegenskaper såsom två vapen och liknande.
Jag hade tydligen missförstått hundens roll. Det är en annan spelare som kommer "spela" Glufs, men inte kommer kunna vara med varje gång, därav dess "sidekick" status. Det kommer bli intressant att se hur hunden ska spelas, och vilken förklaring till hundens 12 i Skarpsinne, vilket för övrigt är högre än två av spelarnas, som de kommer ge. "Bedjande ögon" och "Allätare" var tydligen bara beskrivningar. Hunden kommer till synes att vara första misstänkte så fort något saknas på båten, vare sig det är en hink, reptamp, styrmans byxor eller järnlåset till matförrådet. Angående hundens färdigheter löstes det sig rätt enkelt. De flesta poängen spenderades på grundegenskaper så det blev få poäng kvar till färdigheter.En annan fråga handlar om djur. I detta fall en enorm byracka som navigatören släpat med sig på båten vid namn "Glufs".
Lite blandat. Det blev lite undanstädat genom att stoppa in vissa färdigheter/kunskaper i andra existerande färdigheter så de är färre nu. Men en rp har t.ex Kunskap: Två Vapen och Kunskap: Prisjägare.Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?
Skulle ni fortsätta få ont om utrymme kanske Kultur kan fungera också?Oden skrev:Lite blandat. Det blev lite undanstädat genom att stoppa in vissa färdigheter/kunskaper i andra existerande färdigheter så de är färre nu. Men en rp har t.ex Kunskap: Två Vapen och Kunskap: Prisjägare.Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?
En annan hade Kunskap: Demoner, Kunskap: Odöda och jag tror magiska väsen, men de slogs ihop till Kunskap: Övernaturliga väsen.
Det är endast färdigheter som används i regeln för närliggande färdigheter. Däremot kan färdigheter ge bonus till grundegenskaper och Tillgångar, men inte tvärtom.Några nya frågor som avslutning.
Använder ni någon gång Grundegenskaper som närliggande förmågor?
Du slår allting mot Tillgångar och modifierar värdet utifrån tabellen på sida 104. Därför behövs det ingen prislista. Vad gäller handel skulle jag nog ge en multipel av deras samhällsnivå om de lyckas leverera och sänka Tillgångar om de misslyckas. Det finns ingen färdighet för att köpslå då det inte är tänkt att man ska bry sig om prislistor och kostnad på föremål.Finns det någon prislista över föremål?
Detta var skrivet mest i åtanke om belöningar och liknande som spelarna kan få i DoD:s äventyr. Om en mystisk man erbjuder de 400 silver var så är det 4 silver han erbjuder i Matiné. Jag skulle rekommendera att du håller belöningarna kring rollpersonernas samhällsnivå, så att de har råd med vardagskostnaden som sänker Tillgångar.Jag tror att jag såg något om att kapa dod priser med hundra men verkar inte hitta det igen.