Regil skrev:Snibben skrev:Jag tror att kärnan i den här diskussionen är att vi inte vet exakt var vi befinner oss jämfört Ereb och Europas historia. Jag har nu läst in mig ordentligt på ämnet och kommit fram till följande.
Grymt snyggt hotell!
Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma i övrigt. Att det är så dyrt med tegel att vi inte kan använda det för mycket? Utan att veta säkert så finns det väl exempel på medeltida städer som dominerats stort av både tegel och sten?( två dyra material)
Sen så tycker jag att utseendet kommer först, förklaringen (om det behövs någon) sedan. Kanske går det utmärkt att göra tegel precis varsom längs ekeborgsfloden. Allt som krävs är arbetskraft. Men jag kan nog tänka mig att det råder en blandning av olika korsvirkeshus i Ekeborg.
Svart korsvirke + tegel
Korsvirke + färgad puts (vit eller röd)
Korsvirke på enklast möjliga sätt
+ lite exarkspalats och katedraler och ett och annat adelspalats som avviker fullständigt
Vad gäller ereb vs europa så behöver det ju inte definieras ordentligt, men 12-1300 tal i grunden för ekonomi & handel toppat med lite renässans är väl någonstans var vi ligger tror jag.
Jaaa...vi har ju sagt att det beror på var i Ereb vi befinner oss. Ransard exempelvis är definitivt inte renässans. Snarare påminner det landet kanske en aning om Norden under 1000-talet. Och det är egentligen inte Kardien eller Zorakien heller. Ska man peka ut de länder som skulle ligga närmast att nå ett Europeiskt-liknande renässans så är det väl Caddo och Erebos (1400-1450). Möjligen med Zorakien strax därefter (1300-1400). Vi försöker heller inte fullständigt imitera Europa. Lysande vägen som tidigare låg mycket närmare kristendomen i beskrivning har Erebifierats och blivit mer av Soldyrkan.
Och tegel är ett av de populäraste byggnadsmaterialen om du tittar på medeltidsstäder i Tyskland, Nederländerna, Belgien etc. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.
Har man tillgång till arbetskraft och lämplig lera (låglänta flod och kustområden) så bygger man i gärna i tegel. Det är hållbart och enkelt att arbeta med. Indarsol skulle till exempel mycket väl vara byggt i tegel alternativ korsvirke, vidjor och lera i de fattigare områdena. Luksilo kan också tänkas vara byggt i tegel men här tror jag mer att man byggt i sten. I Pendon är det mer skiftande. Med 21000 invånare så finns det en del fattigare områden och där man byggt med korsvirke, vidjor och lera och puts. Hälften är kanske byggt i tegel och en fjärdedel (utöver slottet) är byggt i sten.
Byar i Zorakien skiftar i karaktär. Allt från skiftesverk i trä uppe i bergstrakter, skogsområden och högländerna till korsvirke med vidjor och lera i exempelvis Indarsol.
Byahus är mycket sällan byggda i sten och inte särskilt ofta i tegel.
Flera av tegelhusen i de tyska städerna är byggda inte av adelsmän utan framför allt av handelsmän, köpmän, borgare etc. Det fanns i städerna under medeltiden ett slags kollektivt ansvar bland borgarna att stadens gator och hus höll en någorlunda anständig nivå i sin konstruktion och tillförlitlighet.